Dat editen was vroeger letterlijk knippen en plakken. De filmstrook was een lange doorzichtige strook met 24 net iets verschillende plaatjes per seconde. Doorknippen achter het plaatje wat je als laatste wilde, en het volgende plaatje er weer aan vast plakken. Daarvoor werd dan natuurlijk op een gegeven moment wel een machine gebruikt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Die machine was er niet zo snel bij hoor. Mijn vader is editor van beroep geweest bij de NOS en NOB. Totdat men overging op video (met het AVID systeem) was het inderdaad letterlijk knippen en plakken. Ik heb dit zelf ook nog gedaan als kind zijnde. Geluid werd synchroon gedraaid met het beeld (maar waren andere spoelen) en geknipt op dezelfde plekken als het beeld. Zeer arbeidsintensief. Voiceovers waren weer andere geluidsspoelen.