Waarom zie je in Amerikaanse films en series zo vaak dezelfde soort bureaulamp?

In veel films en series komt ie voorbij: de bureaulamp met groene kap. Ik zag hem nu weer net voorbij komen in NCIS. Waarom die lamp?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik kan me ook zo voorstellen dat er een prop-afdeling is en dat die voorwerpen voor verschillende shows worden gebuikt.

Het beste antwoord

Ene Ari Richards heeft op dit forum http://aulina.blogspot.nl/2012/11/the-bankers-lamp-useless-trivials.html#!/2012/11/the-bankers-lamp-useless-trivials.html een theorie hierover.

Vertaald uit het Engels luidt de theorie: Anders dan de meeste andere lampen hebben deze lampen een zeer diffuse gloed. Dus terwijl de studio verlicht is met studioverlichting zal deze lamp het gewenste effect van de eigenlijke verlichting niet beïnvloeden. Ook werpt ze geen schaduw van betekenis, dus het lijkt natuurlijk, slechts een lichte gloed, en er kan mee worden verklaard waardoor de kamer verlicht is.
Antoni