Waarom zaten er vroeger zwarte stipjes in een bioscoopfilm voor een sceneovergang?

In de tijd dat de bioscoop nog films vertoonde via een ouderwetse film (en niet digitaal) zag je steeds net voor een overgang naar een nieuwe scene in de hoek heel kort 2x een zwarte stip verschijnen. Vlak daarna kwam de scene-overgang.

Weet iemand wat hier nou precies het doel van is? Wat voor nut heeft dat en voor wie?

7 jaar geleden
2.5K
ronron1212
7 jaar geleden
Ik heb jaren ervaring met bioscoopfilms maar heb dit nooit gezien en het werd er ook niet opgezet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Meeste mensen valt dit niet op. Het was voor de operator zodat deze zich voor kon bereiden op de wissel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er waren wel witte ringen die de operateur erop moest wijzen de andere rol (met film) aan te zetten zodat de overgang vloeiend verliep...!
ronron1212
7 jaar geleden
Dat is dan wel heel lang geleden wat dat gebeuren in de pauze normaal. Ik ben operateur geweest en in mijn tijd was dat al niet meer dus dan praatje ver voor 1980
ronron1212
7 jaar geleden
@freekfluweel dat waren een soort van aluminium stikkers en die kom je echt niet zien op het beeld zaten aan de rand en op een plaatje en dat was voor de machine daar hoefde je niets meer aan te doen na 1980. Films werden toen al in elkaar geplakt als een lange rol en op een plaat gemonteerd. Onder die plaat lag weer een plaat van de bovenste plaat door de projector naar de onderste plaat. De rest ging als je je werk goed had gedaan van zelf alleen aanzetten en na de pauze weer aanzetten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cue_mark
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.peterbosma.info/?p=artikel&artikel=2
Thecis
7 jaar geleden
@ronron1212.
Ik ben zelf een operator geweest in verschillende filmhuizen rond 1995 tot 1998. Daar draaiden weet losse rollen en vertrouwde nog steeds
Thecis
7 jaar geleden
Niet goed gegaan....
Wat ik bedoelde te zeggen is dat we eind jaren 90 nog steeds met losse rollen draaiden en we vertrouwde op de markers voor de rolwisseling. Het filmhuis had bijlange na niet genoeg budget om op een andere manier te draaien
ronron1212
7 jaar geleden
@Thecis ik ben het tussen 70 jaren 1900 geweest in de grote bioscopen en daar was dat niet meer film aan elkaar lassen en stikkers voor de automaat plaatsen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212 Hier wordt het helemaal uitgelegd. Vroeger was het nodig, na verloop van tijd werd de rol aan elkaar geplakt en waren de marks nog wel zichtbaar maar dus vaak overbodig, nog later werden ze helemaal weggelaten als men toch al wist dat het 1 rol zou worden. http://www.dvdtalk.com/dvdsavant/s22changecue.html Ik heb ze ook wel gezien in de bios en dat was in de jaren 90. Dat deze dan wellicht overbodig waren omdat er geen wissel nodig was omdat het al aan elkaar zat, maakt de vraag niet irrelevant. Daarnaast is je al uitgelegd dat er kleinere bioscopen en filmhuizen waren die het nog wel moesten gebruiken. Dus ik snap niet wat je nog probeert te beargumenteren. De rondjes in de rechterbovenhoek die je goed maar kort kon zien waren ervoor om de operator die met losse rollen werkte het sein te geven dat de rol op zijn eind was en de andere projector aan moest. Als je ze zag betekende het niet per se dat dat ook gebeurde, de film kon al als een geheel aan elkaar geplakt zijn. Film uit 1999:
https://www.youtube.com/watch?v=xER6fWN-dK8 Nergens in de vraag trouwens staat iets over een tijdsperiode dus....
ronron1212
7 jaar geleden
@MrTomaat laat maar ik heb dat zo maar gezegd en heb niet in de bios gewerkt als operator toch.
ronron1212
7 jaar geleden
@MrTomaat het is wel knap als iemand die alles op internet denkt te vinden tegen iemand die het werk gedaan heeft kan zeggen dat het niet waar is wat hij zegt en voor a met you tube knap.
walter
7 jaar geleden
He, geen ruzie maken he ;-)
Ik ben zelf 35 jaar oud, dus ben voor 1981 nooit in een bioscoop geweest ;-)
En toch ken ik ze, hoe kom ik anders op m'n vraag... Dus ze zijn later ook nog wel gebruikt of in ieder geval zichtbaar geweest.
Nu is het me tenminste duidelijk. Bedankt voor de uitleg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://forum.dvdtalk.com/movie-talk/449111-cigarette-burns-films-shown-theaters-myth.html Het probleem is dat ze maar 4 frames zichtbaar in de rechter bovenhoek (ver buiten waar je je op concentreert) zijn een fractie van een seconde. Een keer knipperen met je ogen, of er totaal niet opletten en je mist ze. Daarnaast zaten ze op een gegeven moment niet meer op alle films (of niet op elke filmrol). Dus de kans dat je ze niet ziet is behoorlijk. Ze kwamen zelfs wel eens op DVD's of videobanden terecht als ze niet werden weggepoetst.
ronron1212
7 jaar geleden
minimaal 24 beelden per seconde dus geen fractie van een seconde dus @Mr Tomaat. De operateur plakte de strookjes en moest ze ook weer verwijderen. Films beschadigen wel eens en dan worden er beeldjes tussen uitgeknipt en weer aan elkaar geplakt. DVD werd gemaakt van een nieuwe kopie van de master.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"minimaal 24 beelden per seconde dus geen fractie van een seconde dus" 4 frames lang, is bij 24 frames/seconde, 1/6 van een seconde. Dat is dus een fractie van een seconde. Of 0,166.... seconde.
http://sciencing.com/fast-blink-eye-5199669.html
Het knipperen van je ogen kan 0,1 tot 0,4 seconden duren. Dus kan deze in een knipper vallen. "DVD werd gemaakt van een nieuwe kopie van de master." In de regel ja, maar er zijn gewoon voorbeelden dat er cue marks op de DVD kwamen omdat men weet ik welke kopie gepakt heeft omdat de master niet voor handen was. Dan moest men ook nog zo lui zijn om niet de que marks te verwijderen. Dat zullen dus maar een paar films in de geschiedenis zijn geweest die dat hadden, Toen men net met DVD's begon was men wel eens zo lui om de VHS op de DVD te mikken. Zo zijn er legio voorbeelden van film studio's en filmdistribiteurs die allerlei dingen deden waar je als filmliefhebber niet vrolijk van wordt/wrerd. Pas met Blu-ray is men veel meer rekening gaan houden met videofielen. Geen pan&scan meer bijvoorbeeld en geen telesync. Soms gaan dingen niet zoals ze horen.
ronron1212
7 jaar geleden
JUist dus die zie je niet net als dat je de kleine stukje niet ziet tussen en elk fotootje filmbeeld
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik probeer al sinds mijn eerste reactie aan te geven dat de meeste mensen het niet zien/zagen. Maar je kan ze juist wel zien als je er op Let. Als je ze niet zou kunnen zien was het effect weg. Dan wist de operator niet wanneer deze moest switchen. Of hadden de vrager, ik en zoals je in de link kan lezen tientallen anderen ze nooit op kunnen merken (ook na 1980 dus ook al waren ze toen vaak overbodig).
walter
7 jaar geleden
Ze zijn dus wel te zien.
4/24 seconde (dus 0,17 sec) is lang genoeg om waar te kunnen nemen. Nu ik weet hoe ze heten, en waar ze voor zijn, kon ik er ook op zoeken. Hier in het volgende youtube-filmpje kan je zien dat ze wel degelijk te zien zijn: https://www.youtube.com/watch?v=xER6fWN-dK8
Thecis
7 jaar geleden
@ronron1212
Wat het ook nog kan zijn, bioscopen draaide (dacht ik) met 35 mm film. Op grote draaischijven. Daar paste een hele film op.
In het filmhuis draaiden we op ik dacht 18 mm film. En die kleine projectoren, daar paste 1 spoel op en was 2 a 3 keer per film wisselen. Waarschijnlijk ligt hierin het verschil.
ronron1212
7 jaar geleden
Dat zou kunnen kloppen. In de bios werden de rollen aan elkaar gelast zoals dat heten met het voorprogramma en eventuele reclame naast de dia projector waar ook weer reclameplaatjes op stonden. Dat werd geprogrammeerd op de film.

Het beste antwoord

Dat waren de z.g. "cue-dots", ook wel genoemd de "changeover cue".
Je kon ze zien in de rechter bovenhoek van het beeld. Ze waren bestemd om de operator te helpen om de volgende spoel te starten. Vroeger moest er elke 14-22 minuten een nieuwe filmspoel worden gestart.
Het eerste stipje, de "motor cue" werd 8 seconden voor het einde van de spoel geplaatst. De volgende stip, de "changeover cue" 1 seconde voor het einde. Elke dot duurde 4 beeldjes, oftewel 0,17 seconde.
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Dat is dan heel lang geleden rond de 60 jaren in 1900 werd dat al anders.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neen ook veel later zag je nog steeds die puntjes. Men kon niet van te voren weten of de reels aan elkaar geplakt zouden gaan worden.