Hoe kun je zien aan een film dat het een documentaire is?

Aan de film zelf, dus zonder te kijken naar het genre.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Aan de narratie en hoe het onderwerp in beeld wordt gebracht. Een documentaire laat beelden zien en vertelt feiten via narratie of zelfs opsommingen in beeld, Er wordt niet in geacteerd vertelt vaak geen verhaal maar laat wat zien, stelt wat aan de kaak, laat vaak mensen aan het woord middels een interview.

Grootste probleem is wellicht het genre welke nepdocu's maakt de zogenaamde mockumentary, denk aan "This is Spinal Tap". Dit is geen documentaire maar een film al ware het een documentaire (iedereen is acteur, alles is gescript) toch lijkt het op het eerste gezicht dat je een docu kijkt (naja meeste mensen prikken er zo doorheen, maar het kijkt als een docu over een band).

Dat laatste kan je dus negatief zeggen voor een documentaire, de personen erin acteren niet, er is geen script. De toon is informatief meer dan entertainment en het is echt (althans er zullen ook docu's zijn over onderwerpen die natuurlijk onzin zijn zoals paranormaliteit en alienlandings, maar die mensen geloven er dan echt in).

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.businessinsider.com/discovery-channels-fake-documentaries-2014-9?international=true&r=US&IR=T

Nog gekker zijn de nepdocumentaires van Discovery Channel, die je moedwillig proberen te laten denken dat er een megahaai nog zou leven en gezien is.