is films kijken via movie 123 legaal?

ik kwam vandaag de site http://123movies.to/ tegen, op deze site kun je gratis films kijken. Maar is het legaal om via movie123 films te kijken of is dat net zo,n site als popcorn times?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
15.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Staan er hele recente films en series op ?? Dan kun je aan je water voelen hoe legaal het is.
Dus ja, het is net zoiets als popcorntime.
gvrox
7 jaar geleden
Hoe oud een film is heeft weinig te maken met de legaliteit; als een film (zonder toestemming) beschikbaar gemaakt wordt zonder dat de rechthebbende hier geld voor krijgt, dan zit zo'n site al fout. Aan de andere kant is het wel moreel verdedigbaar om een film te downloaden die al op een (publiek) TV kanaal te zien is geweest, maar dat maakt het nog niet legaal.
Ritsuka
7 jaar geleden
Lijkt mij niet legaal.
Ritsuka
7 jaar geleden
https://www.reddit.com/r/explainlikeimfive/comments/3xdbvh/eli5_how_are_movie_streaming_sites_like_123movies/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ritsuka Link zegt niks, gaat niet per se over Nederlandse of zelfs Europese wetgeving.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Staan er hele recente films en series op ?? Dan kun je aan je water voelen hoe legaal het is.
Dus ja, het is net zoiets als popcorntime." Met dat argument is Netflix ook illegaal. En een site die zich richt op oude films zou zo legaal lijken. Heeft alles van een drogredenering.

Antwoorden (2)

Ja, kijken is legaal omdat het niet om een peer-to-peer verbinding gaat en je dus niets uploadt. Vaak zijn dit soort sites vergeven van reclame en linkjes naar spy/malware dus weet wel waar je aan begint.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, tegenwoordig is dit niet meer legaal. Vroeger was het alleen legaal als je zelf niet (ook) aan het uploaden was zoals dat met torrents gaat, en nu is zelfs alleen het downloaden uit illegale bron ook illegaal.
gvrox
7 jaar geleden
gvrox
7 jaar geleden
Hoe kun je iets kijken zonder te downloaden ? Ook streamen zie ik als downloaden: ook al sla je het niet lokaal op, maar je kijkt het meteen, toch gaan er gegevens van de server naar jouw computer (of telefoon/mediaspeler/tablet). Is het geen stelen als je een reep chocola al in de supermarkt opeet en zonder te betalen naar buiten loopt ?
gvrox
7 jaar geleden
Ja, als het op de TV is mag je het gewoon opnemen, want de TV zender heeft betaald voor de rechten om het uit te zenden. Je mag echter niet die opname vervolgens *zelf* weer uitzenden of verspreiden. Sites als 123movies zijn erg schadelijk omdat ze films aanbieden die nog in de bioscoop draaien, en dus nog een grote waarde vertegenwoordigen. Ze zenden niet de films uit volgens een uitzendschema (of alle films tegelijk), het is dus geen broadcast die te vergelijken is met een illegale TV- of radiozender waar je alleen op af hoeft te stemmen. Jij vraag *zelf* een bepaalde film op, waarna de data van die film op jouw device terecht komen. En dat mag dus echt niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een piratenzender is een ongeldig vergelijk, die wordt domweg uitgezonden, iedereen die aan zijn tuner knop draait kan het ontvangen. Films streamen op aanvraag. TV is echt een slecht voorbeeld, dan hebben we het over een stream uit LEGALE bron. De argumenten houden geen steek.