Wordt een Amerikaanse 17+ film een 16+ of 18+ film in Nederland?

Ik zou destijds heel graag de film Deadpool in de bioscoop willen zien, die in februari uitkomt, maar ik ben pas 16 en deze film is in Amerika een 17+ film. Wij maken hier in Nederland geen gebruik van 17+, dus wordt dit een 16+ of een 18+ film?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar gaat PEGI over, het kan net zo goed net als Southpark dat het in de VS Mature (17+) is en in Nederland 6+
Alhoewel 6+ voor Southpark erg jong is...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@kees52 Eigenlijk niet. PEGI gaat enkel over games, hoewel PEGI en kijkwijzer wel vaak verwart worden, ook omdat ze door dezelfde instantie in Nederland worden uitgelegd. NICAM

Antwoorden (2)

Maximaal 16+

In Nederland bestaat er geen hogere leeftijdsgrens voor bioscoopfilms.

http://www.kijkwijzer.nl/wetgeving/page11.html

De 16+ rating voor de bioscoop is wetgeving, dus zelfs als je met je ouders gaat, kan je je gefingeerde broertje van 15 niet de bioscoop in krijgen.

Toegevoegd na 1 dag:
Jij kan hoe dan ook die film gaan bekijken in de bioscoop. Of de Nederlandse wetgeving en classificering moeten nog even snel veranderen.

En dat zal vanaf je 16e jaar dus voor alle bioscoopfilms gelden.

Toegevoegd na 1 dag:
De film zal sowieso 12+ worden (vergelijkbaar met alle superheldenfilms de laatste 10 jaar die PG13 of R waren) met een vrij grote kans op 16+ vergelijkbaar met The Wolverine of Kick-Ass ("R-rating">16+).

http://www.movie-censorship.com/news.php?ID=9734
Mocht het NC17 worden (wat natuurlijk een mooie speculatie is om de fans warm te laten lopen) zal de kans op 16+ stijgen.

Toegevoegd na 1 maand:
http://www.kijkwijzer.nl/index.php?id=26&i=253891&professional=

Het is dus 16 geworden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op basis van 'verschil tussen Amerikaanse en Nederlandse cultuur' kan ik hierop antwoorden, dat wij in Europa en nog nauwkeuriger in Nederland veel meer toelaten en ook veel minder preuts zijn dan onze broeders aan de andere kant van de oceaan...

Denk aan onze stranden aan zee en aan de Amerikaanse. Denk aan de kindertjes die daar van af geboorte [lijkt het wel] helemaal aangekleed zijn [zwembroek maar ook bikini als babytje/peutertje etc.] .
Denk aan volwassenen, vrouwen die absoluut niet topless op het strand / in zee mogen verblijven : bekeuring!!

En heel raar aan de andere kant : wapens... dat mag allemaal wel... daarin zijn ze niet 'preuts' en wat is er nou erger voor een kind... een paar blote borsten zien of in een al dan niet oorlogsfilm mensen kapot/dood geschoten zien worden...

Wat heeft meer impact op de jonge ziel en geest?

Antwoord

Gebaseerd op deze kennis denk ik wel dat het - zo het zou kunnen - nooit 18+ zou worden... ik heb zelfs m'n twijfels , maar ik ken de film niet , of het wel 16+ zal worden , Alle Leeftijden zou dan veel logischer zijn...

Hoop voor jou dat je 'm straks kunt gaan bekijken: veel plezier!

Toegevoegd na 3 uur:
HERSTEL >>> Alle leeftijden is onwaarschijnlijk , het zal dan veeleer 12+ worden. [ met dank aan @Tomaat!]
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"17+" (VS) naar ipv "16+" gelijk maar "AL" (NL)??
Ik zou graag een voorbeeld zien dat dat gebeurd is. Je slaat dan namelijk nog alle andere mogelijkheden over. 12+, 9+ en 6+. http://www.kijkwijzer.nl/bioscoopfilm-beestenboot-krijgt-6-jaar/page18-0-389.html
Dus de beestenboot is geen "AL" meer, want teveel "geweld". 16+ of 12+ zijn dus de enige mogelijkheden realistisch gezien. 12+ zou heel goed kunnen. Veel superheldenfilms krijgen dat advies. http://www.kijkwijzer.nl/index.php?search1451306324_ID=&searchid=1451306324&id=3&search1451306324=wolverine&tab=&kijkwijzer=&sliderValue4h=Mogelijk+schadelijk+tot+16+jaar&kijkwijzer_G=&kijkwijzer_A=&kijkwijzer_S=&kijkwijzer_D=&kijkwijzer_H=&kijkwijzer_T=&pegi=&sliderValue4h2=Let+op+met+kinderen+tot+18+jaar&pegi_G=&pegi_T=&pegi_A=&pegi_S=&pegi_H=&pegi_D=&pegi_P=&pegi_O= Deadpool de game geeft 18+ (PEGI= Europese games classificatie, in Nederland wordt dat 16+, behalve bij winkels die strikter zijn dan de NL wet voorschrijft).
http://www.kijkwijzer.nl/deadpool/page26-0-213904.html 18+ kan niet in de reguliere bioscoop in NL die classificatie bestaat niet, wellicht dat pornobioscopen dat aanhouden.
De vrager kan hem dus gaan bekijken. Hij is immers 17. Alle leeftijden zal echter nooit gebeuren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.movie-censorship.com/news.php?ID=9734 Als dat AL wordt trakteer ik op gebak. :D
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Tomaat Dat klopt ... het zou dan 12+ worden. Ik vergat deze mogelijkheid , dus dat zou inderdaad de volgende stap zijn. Bedankt voor deze tip.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah :D ik dacht al wat een bijzondere sprong.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zit me net te bedenken dat er iets heel bijzonders gebeurt op het moment dat een Amerikaanse film een R-rating krijgt en deze in NL naar 16+ wordt gezet (zoals The Wolverine en Kick-Ass). "R-rating" is in de VS namelijk dat je met begeleider de bioscoop in mag. Met "16+" in NL mag dat niet. Bioscopen houden zich daar strict aan omdat er een torenhoge boete opstaat voor de bios, protest van ouders helpt dan ook niet. Als 15 jarige mag je dus veel films(NC17 wordt zelfden uitgedeeld) wel legaal zien in de bioscoop in de VS zolang er iemand meegaat. De 16+ rating wordt best vaak uitgedeeld hier. Dus in NL heeft een 15-jarige al "snel" pech. Dit als tegenwicht tegen het verhaal dat NL veel toelatender zou zijn. Dat geldt nog zeker wel voor bloot, maar voor geweld kan dat nu dus al anders liggen. Ook de NL cultuur is aan het veranderen. 20 jaar geleden zou een bioscoop nooit een ouder met kind weigeren volgens mij.