Wat is nu precies de functie van een filmstudio?

Bijvoorbeeld 20th Century Fox, Disney, Lionsgate, Universal Studios, etc. Wat is/zijn nou precies de functie(s) van filmstudio's?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Geld, ruimte, middelen, personeel, connecties, marketingkanalen. Als je een grote kaskraker film a la Transformers wil maken zal je dat haast niet voor elkaar krijgen zonder de financiering en middelen van een grote studio.

Stel dat elke filmmaker de spullen moet kopen of huren die nodig zijn voor wat vergelijkbaar is met een Hollywoodactiefilm, dat zou snel onbetaalbaar worden in veel gevallen. Filmstudio's hebben het geld van winsten van voorgaande films. En daar zal dan ook een nadeel zitten voor creatieve filmmakers, filmstudio's willen een vinger in de pap ook als het gaat om het creatieve deel. Vandaar dat er ook Indi films zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat de precieze functie is zal per film uit onderhandeld worden. Wie heeft wat te zeggen? Is studioruimte nodig? Wie doet de distributie? Wie de marketing?

Het zal ook te maken hebben met wie met het idee kwam. Wil een studio een film maken kopen ze de rechten en huren zij een regisseur en schrijver in. Of komt een regisseur/schrijver met een briljant idee en overtuigt deze de studio om met hun in zee te gaan. Dan liggen de rollen weer anders.

Toegevoegd na 7 minuten:
https://en.wikipedia.org/wiki/Film_studio

Ah, wist ik niet. Er zijn filmstudio's (in naam) die zelf geen studio hebben maar studioruimte huren, er zijn filmstudio's die alleen maar dienen als studio en niet produceren.

De namen die jij noemt zullen een combinatie zijn. Ruimte+productie.

Toegevoegd na 18 minuten:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lionsgate

Leuk voorbeeld: Films worden er soms alleen opgenomen, ze produceren zelf films, en soms distribueren(zorgen dat de DVD in de winkel ligt/de rol aan de bioscoop geleverd wordt) ze alleen de film.

Zo zie je dat een studio meerdere taken kan hebben, maar dat het nooit een gegeven is wat de studio nou precies doet.

-Nieuwe IP bedenken
-Bestaand IP inkopen
-Ruimte bieden (als ze die hebben)
-Produceren
-Financieren
-Distribueren
-Marketing

(IP=Intellectueel eigendom)

Toegevoegd na 27 minuten:
Dus nogmaals:
Film studio zou je kunnen zien als puur de locatie, maar vaker bedoelt men de maatschappij die ook produceert, financiert en of distribueert. Het is taaltechnisch een onhandig begrip. Zeker voor de maatschappijen die geen studio bezitten.

Toegevoegd na 41 minuten:
Zit fout. Studio's bezitten wel altijd de ruimte. Maar ze zijn ook vaak meer dan dat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je het exact wil weten moet je het per film bekijken. Bijvoorbeeld op IMDB.
Stel je voor dat je een film wild schieten/maken. Daar zitten zowel buiten/natuur als binnen/huis opnamen bij.
In het geval van buiten/natuur gaat er iemand van de film [een soort verkenner] op locatie jacht. Hij zoekt naar de juiste plekken , zoals een bepaalde scène die in een park plaats vindt... oké we hebben een park nodig, waar, zoeken, beoordelen en controleren en uitvogelen bij de gemeente of het te gebruiken is op die bepaalde dagen/data dat het gepland is.
>>> dit is het werk voor misschien maar één scène...

Hetzelfde moet uitgevoerd worden voor de scènes die in een huis [flat/ doorzonwoning / landhuis] worden gespeeld. Eerst de locatie zoeken, mensen benaderen , bod doen, papieren tekenen en ...
>>> dit kan het werk voor maar één scène zijn, maar een paar kan ook.

Stel je nu voor dat je de beschikking hebt over bijvoorbeeld zulke enorme veilinghallen die leeg stonden toen Joop van der Ende ruimte zocht en in ......... bij Schiphol zijn bloemenveilinghuizen vond. Heel veel grote programma's zijn hier opgenomen en heel veel films hebben dus zo'n enorme filmstudio en dan moet je nog véle malen groter denken met buiten ruimte waar zo'n eerdergenoemd park aangelegd wordt bijvoorbeeld. Niks zoeken/data regelen/ betalen, nee, alles is er al, onder een dak bij wijze van spreken, onder één dak om door één bedrijf gebruikt te worden.

Dit is véel gemakkelijker dan iedere keer op locatie te moeten werken met alle bijzonderheden door iedereen geeist zwart op wit vastgelegd...

Het is één centraal punt waar alles plaats vindt.
Het is ongetwijfeld goedkoper.
Het is veiliger omdat het eigendom, in eigen handen is.