Wat waren de eerste computereffecten in de filmindustrie?

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk bij informatica. Ik moet weten wat de eerste effecten waren voor filmproductie via de computer en ook wanneer en hoe die is ontstaan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
ronron1212
8 jaar geleden
tweede keer de vraag

Antwoorden (2)

Tron is een Amerikaanse sciencefictionfilm uit 1982. Het was een van de allereerste films die intensief gebruikmaakte van door computers gegenereerde beelden. De film is een productie van Walt Disney Pictures. De hoofdrol wordt vertolkt door Jeff Bridges.

Voor de vereiste computeranimatie richtte Disney zich tot de destijds grootste marktleiders op het gebied van computers; Information International Inc., MAGI en Digital Effects. Bill Kovacs werkte ook mee aan de film. Tron werd de eerste film die extensief van computeranimatie gebruikmaakte, en wordt daarom gezien als een mijlpaal op het gebied van computeranimatie. Toch bevat de film minder computeranimatie dan aangenomen. Slechts 15 tot 20 minuten computeranimatie werd in de film verwerkt. De technologie om computeranimatiebeelden te combineren met live-action was nog niet toereikend genoeg ten tijde van de productie, dus ziet men de twee vrijwel nooit samen in een scène.

De meeste scènes en visuele effecten werden met meer traditioneel filmtechnieken gefilmd, waaronder "backlit animation". Hierbij werden de scènes die zich in de computerwereld afspelen in zwart-wit gefilmd tegen een volledig zwarte achtergrond, en daarna met rotoscopie ingekleurd. Dit proces was tijdrovend en vereiste veel filmlagen. De verschillende kwaliteit van deze lagen kwam de effecten bovendien niet ten goede. Dit proces bleek uiteindelijk dermate omslachtig, dat het na Tron nooit meer is toegepast op een andere film.
Thecis
8 jaar geleden
Mooi stukje nostalgie.
Een serie die ook veel met computeranimaties werkte was de babylon 5 serie (gemaakt met (uit het hoofd) de Amiga 2000 en 4000 computers). De gespeelde scene's zijn wel gecombineerd met computeranimaties, maar niet zoals de tegenwoordige CGI gemaakt is. Serie is wel veel later gemaakt, in 1994).
https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_computer_animation_in_film_and_television
In deze link worden oudere voorbeelden genoemd. Niet genoemd, maar ik dacht ook aangevuld met computergemaakte beelden is de concertfilm Pink Floyd live at Pompeii uit 1972. Ik dacht dat de animatie van lava enz ook bestaat uit computerbeelden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Misschien is niet de lava zelf computergemaakt, maa alleen de beelden hoe de lava Pompeii instroomt. Het is lang geleden dat ik deze film zag, maar ik weet zeker dat er beelden in zitten die computer gemaakt zijn (lijken?) en dat ik verbaasd was dat zoiets al gebruikt werd in 1972.