Welke film over occultisme is geschikt voor een eindexamenklas?

In verband met dit thema in 'Religion' (godsdienst) wil de klas van mijn dochter graag een film over dit thema kijken. Nu heb ik zelf tientallen in de collectie, maar het probleem ijs dat die allemaal voor 16+ zijn, en nog niet iedereen in de klas is 16.
Het mag over alle mogelijke paranormale, occulte of sektarische onderwerpen gaan, hoeft zeker niet per se en horrorfilm te zijn, maar er schiet me werkelijk niets binnen.
Zijn er überhaupt films over dit onderwerp voor deze leeftijdsgroep te vinden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Moet het spannend zijn, of informatief, of mag het allebei? Niet dat ik er zo een idee voor heb hoor, maar misschien helpt het om iets meer een richting aan te geven?
tinus1969
8 jaar geleden
Wat is het doel van deze filmvoorstelling?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://m.imdb.com/title/tt1457767/ The conjuring is echt een goeie film daarvoor vind ik.
Is nog echt gebeurd ook.
Moet je wel in geloven dan ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
'The Magician' (1926) van Rex Ingram. De documentaire 'Häxan: A Story of Witchcraft Through the Ages' (1922) van Benjamin Christensen is erg boeiend. Absolute aanrader is 'El Topo' (1970) van Alejandro Jodorowsky. Tenzij het inderdaad Hollywood-spektakel moet zijn dat weinig daadwerkelijk met occultisme te maken heeft; dan is op die leeftijd inderdaad 'The Conjuring' of een willekeurige andere 13-in-een-dozijn horrorproductie nog wel uit te zitten. ;) Vanaf 16 jaar zou leeftijd niet relevant moeten zijn voor de filmkeuze. Ik zou de kans schoon zien deze scholieren iets voor te schotelen wat ze niet ergens in de jaren hiervoor op een verloren avondje hebben gedownload.
Een film die ze normaliter waarschijnlijk nooit te zien zouden krijgen. Laat het maar weten als je meer suggesties op prijs stelt: ik heb een waslijst van pareltjes voor je. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh, en als het dan toch Hollywood moet zijn, kies dan voor bijvoorbeeld 'The Omen' (1976) van Richard Donner of 'Rosemary's Baby' (1968) van Roman Polanski.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het probleem is dat er een deel van de klas nog geen 16 is. En al mogen ze thuis allemaal alle soorten flms kijken , de school mag ze nu eenmaal geen films voor 16+ voorschotelen. Dat steekt in Duitsland allemaal wat nauwer dan in Nederland. De genoemde films zijn helaas (in elk geval hier) allemaal 16+ . Het doel is gewoon vermaak natuurlijk, maar door bij het thema te blijven in de lesuren te proppen ;-) . Maar het mag best informatief zijn, hoeft niet per se een spektakel te wezen. Het is wel prettig als ik hem nog ergens op een DVD te pakken kan krijgen, want downloaden is hier een complete no-no.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
The Conjuring was inderdaad een leuke geweest, maar, helaas pindakaas, 16+ . Net als de ouwetjes die Rabelais noemde die ik ook al uit de kast had getrokken - tevergeefs.
Skeleton Key en Lord of Illusions vielen ook al af om die reden. Net als Bloody Mary en Drag me to Hell. Geen Orphan, geen Ouija, geen Wicker Man, geen Sleepy Hollow.........
Misschien moeten we maar gewoon Sneeuwwitje gaan kijken ofzo.....zucht.
tinus1969
8 jaar geleden
Ik zie het nut overigens niet van dat soort amusementsfilms. Waarom (soms behoorlijk heftige) horrorfilms vertonen onder schooltijd? Films als Wicker Man hebben verder geen link met echt occultisme. Stuur die pubers dan gewoon naar huis als je niets zinvols te doen hebt :-) Mocht je toch iets willen laten zien: The Craft met Neve Campbell en Fairuza balk. Film over ontsporende pubers :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
He, ik ben de leraar niet ;-) Alleen de moeder met de meeste DVD's :lol: Het mag dus helaas geen behoorlijk heftige film zijn vanwege de filmkeuring.
Ontsporende jongeren hebben we vrij recent al gehad eigenlijk met Die Welle ; dat was wel een heel heftige film trouwens. The Craft is een goeie tip ; daar gaan we eens naar op zoek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bizar om zo'n film op te dringen in de klas.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@imke1511
Kunst laten zien is opdringen...?
Dus vakken als kunstgeschiedenis moeten we maar afschaffen?
tinus1969
8 jaar geleden
@Rabelais; ik zou films als 'Wicker Man' niet onder kunst willen laten vallen...
Verder eens met @imke1511, ik snap niet wat het doel van deze filmvoorstelling is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals ik al zei, het is gewoon vermaak, juist op verzoek van de kinderen, en juist vanwege de leeftijd hoeft het niet TE heftig. Kinderen kijken al jaren af en toe op school een film op "lesarme": dagen vlak voor de vakantie enzo. Ik zie alleen absoluut het probleem niet dat jullie er van maken . Opdringen ???? Kinderen WILLEN leuke spannende films zien. De tijd van Pip Langkous is echt voorbij als je bijna 16 bent. De meesten kijken thuis al jaren heftigere films ; de halve klas "volgt" de Walking Dead en American Horror Story. Alleen op school heb je nu eenmaal met de leeftijdskeuring te maken. Jugendschutzgesetz ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een film die op die leeftijd op mij veel indruk heeft gemaakt was The Guyana Tragedy. Helaas is dat een miniserie van ruim drie uur, en daarmee te lang.
Maar iets dergelijks zoek ik dus nog steeds. Het hoeft beslist niet per se horror te zijn.

Antwoorden (1)

The Craft over een groep tienermeiden die aan hekserij doen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helaas is ook deze film 16 + , en dus niet geschikt.