Waarom zijn er filmposters in spiegelbeeld?

Op school hangt er bij ons een filmposter met de teksten in spiegelbeeld?
Nu vroeg ik me af waar deze voor zijn... Ik dacht zelf aan de toiletten in de bioscoop o.i.d, maar weet het niet zeker!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij zit daar geen andere bedoeling achter dan de aandacht op de poster te vestigen. Je bent eerder geneigd de poster goed te bekijken omdat de tekst op deze manier je interesse prikkelt waardoor je beter kijkt. Als de tekst er gewoon op staat loop je eerder aan de poster voorbij. En als je aan de poster voorbij loopt weet je niet dat de film in de bioscoop draait en ga je er niet naartoe en verdienen de reclamemakers niets aan je.
Poet
9 jaar geleden
Voor in lichtbakken

Antwoorden (1)

Filmposters worden in de regel aan beide zijden bedrukt, waarvan 1 kant - eigenlijk de achterkant - in spiegelbeeld. Wanneer je ze voor een raam hangt is de reden daarvan duidelijk - hang maar eens een afbeelding met aan beide kanten dezelfde afbeelding voor je raam - maar ook bij presentatie in een lichtbak komt de afbeelding zo mooier uit dan wanneer de achterkant wit zou zijn. De kleuren zijn feller en helderder (geen weerkaatsing, geen doorschijnen van het wit).
Waarom de filmposters op je school met de achterkant naar voren hangen weet ik ook niet ; misschien is de voorzijde beschadigd door stickers of andere oorzaken ?

Toegevoegd na 11 minuten:
Je kunt zo in elk geval zien dat het originele - en geen voor de commercie eenzijdig bedrukte - bioscoop-exemplaren van de poster zijn, die voor de verzamelaar een grotere waarde hebben. Ook valt een poster in spiegelbeeld natuurlijk meer op.