Waarom wordt er over de Edelweiss gezongen in "The Sound of Music"?

Gaat het alleen over de bloem of is er nog een andere betekenis?

9 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zit trouwens een triviale fout in de film. Als de familie uit Salzburg de alpen over vluchten. Als je vanuit Salburg de Alpen over gaat Oostenrijk uit loop je naar Berchtesgaden. Dat is een plaatsje in Duitsland waar in die tijd de nazi's hun hoofdkwartier hadden...

Het beste antwoord

De Edelweiss is een beschermde plantensoort in bergachtige gebieden; met name de Alpen.
Het is het nationaal symbool van zowel Oostenrijk als Zwitserland.
Zodoende kan je het liedje 'Edelweiss' beschouwen patriottisch. Het refereert aan de heimwee naar het thuisland op het moment dat kapitein Von Trapp Oostenrijk gaat verlaten.
Het is een metafoor voor Oostenrijk zoals hij het zal herinneren en met zich mee zal dragen in zijn hart, niet als onderdeel van nazi-Duitsland zoals het werd na de Anschluss.
Het liedje sluit dan ook af met 'Bless my homeland forever'. (zie bron)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord: Plus +!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Mijn muziek leraar vertelde dat dit eigenlijk het tweede volkslied is van Oostenrijk. Het was in de oorlog verboden voor de bezette gebieden om hun eigen volkslied te pelen/zingen. Zo kon kapitein von Trapp toch nog zonder daarvoor gestraft te worden uiting geven aan zijn gevoelens. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@HeerVoldemort.
Het nummer Edelweiss uit de Sound of Music is pas na de oorlog geschreven. Historisch gezien is het verhaal van je muziekleraar dus niet juist.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wahaha, ik had altijd al een gevoel dat die man een leugenaar was. Best slecht eigenlijk van zo'n docent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar daardoor weet je wel welke boodschap dat liedje over moest brengen en dat is ook wel interessant. Voor een muziekleraar zelfs heel veel belangrijker daarom was hij natuurlijk geen geschiedenisleraar geworden. ;-)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja ja, neem het maar voor hem op hehe.
Maar je hebt natuurlijk wel een punt.

Andere antwoorden (1)

De Edelweiss is het nationaal symbool van Oostenrijk.