Heeft Andrew (Leonardo di Caprio), de hoofdpersoon uit Shutter Island, 'alleen' zijn vrouw of ook zijn 3 kinderen vermoord?

In Shutter Island zegt Andrew op het laatst (na de scene waarin duidelijk word dat hij zijn vrouw heeft vermoord nadat deze hun drie kinderen in het meer heeft verdronken): "I killed THEM' met vertaling 'ik vermoordde ze'. Dat is meervoud en suggereert dat hij ook zijn kinderen vermoord heeft. Anders zei hij toch "I killed HER"?
Deze zin herhaalt hij 2 keer en is mij gaan laten twijfelen. Heeft Andrew zijn hele gezin vermoord? Dit zou ook verklaren waarom er rondom hem zo'n grote toestand gemaakt is. Voor een logisch moord op zijn vrouw alleen zou dit toch wat overdreven zijn.

Wie o wie geeft mij het verlossende antwoord? ;)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Zijn vrouw heeft de kinderen feitelijk vermoord, maar Teddy had eerder de tekenen moeten zien aankomen en had moeten verhinderen dat zijn vrouw zover gegaan zou zijn. Ze had immers al eerder psychotische trekjes getoond. Dat gebrek aan actie van zijn kant rekent hij zichzelf aan. Juist omdat hij dat allemaal zichzelf verwijt heeft hij een fantasiewereld gecreëerd.

Uit onderstaande bron deze Engelse samenvatting die het mooi verwoord: "Teddy now realizes that he has a choice between accepting his truth or continuing to deny it. The doctor makes it clear that if he cant accept the truth, then Dr. Cawley wont be able to stop the other doctors from ordering that he be lobotomized. He makes Teddy admit that he blamed himself for not realizing earlier that his wife was having trouble. That he feels responsible for killing his kids because he didn't get her help when she needed it. He created a fantasy world where he never killed his wife, and he never had a breakdown."