Dat is een gat of enige andere vorm van inconsistentie die tegen de logica ingaat van het verhaal. Deze omvatten zaken als onwaarschijnlijk gedrag of handelingen van personages, onlogische of onmogelijke gebeurtenissen, gebeurtenissen zonder aanwijsbare reden, of uitspraken / gebeurtenissen die eerdere gebeurtenissen tegenspreken in de verhaallijn.

Plotgaten treden op zodra de schrijver beslissingen neemt die niet consistent zijn met de voorgaande gebeurtenissen in het verhaal. Bijvoorbeeld in “Lara Croft, the cradle of life” zijn Lara en de boeven met veel moeite en gevaar te voet bij de grot met “the cradle of life” terecht gekomen. Tegen het einde van de film, net als we dat nodig hebben, hangt er een helikopter boven de grot vanwaar onze mannelijke bijheld via een touw afdaalt. Hoe hebben ze die grot gevonden? Waarom zijn Lara en de boeven niet met een helikopter naar de bewuste plek gegaan?

Als Lara vervolgens de grot uitkomt staat ongeveer de hele stam (die de “cradle” moeten bewaken) rond het gat. Hoe zijn ze daar gekomen? Wie heeft ze verteld waar ze zijn moesten?

De helikopter (en de mensen die hem bestuurden) zijn plotseling terug in het kamp. Waarom hebben ze niet gewacht bij de grot? Men vertrekt met een auto. Waar is die helikopter gebleven?

Hopelijk ben je hiermee een beetje geholpen.
Castle