Het genre is Science Fiction. Het thema is "Judgement Day" oftewel "Dag des oordeels". Niet zozeer het bijbelse thema, maar totale vernietiging van de wereld door mensen/ robotten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is een vervolg op deel 1. Het centrale thema is van het verhaal is de strijd om de heerschappij over de aarde tussen mens en machine, die in de toekomst plaatsvindt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een ander belangrijk thema in de film is tijdreizen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo kun je er nog wel een paar ontwaren. Als je de trilogie kijkt zie je bijv. Arnie (zelf toch een robot) steeds menselijker (en voor de begrijpelijkheid de bad guys steeds monsterlijker) worden. Thema: wat maakt een mens tot mens? (vgl. I Robot, The Fly, maar ook The wizard of Oz, Pinnochio, Die Verwandlung...).
Verder is het natuurlijk geen toeval dat hij, een robot die zijn eigen menselijkheid ontdekt, een jochie moet beschermen die zijn vader nooit gekend heeft. Doet het altijd goed als emo-laagje, vooral in 'stoere-mannen-films': vader/zoon-thema.
Verder ook nog veel afgeleiden daarvan (bijv. 'Hoe bepaal je wie je kunt vertrouwen?'; en 'familie is meer dan bloedlijn, je kiest je eigen "posse" '; en, zoals in alle sci-fi-films: 'angst voor het onbekende')