Slapen acteurs in slaapscènes soms echt?

Gisteren was in Commissaris Witse een scène in een auto n de nacht, waarin Witse zijn assistente zat te slapen. Hel leek alsof ze echt sliep, want ze leek ver weg. Ze werd wakker door wakker maken of door telefoongeluiden. Ze leek wat versuft en moest even bijkomen. De slaap zat nog op haar gezicht. Zouden acteurs dat zo goed kunnen, het spelen van slàap- en ontwaakscènes? Of gebeurt het soms, dat ze echt slapen om de rol zo goed mogelijk te spelen?

10 jaar geleden

Antwoorden (4)

Het lijkt mij sterk. (zeker weten doe ik het niet, ben zelf geen acteur)

Met grime (make-up ect.) kan heel veel worden gedaan, En slapen op de set lijkt me sterk. Als iemand enorm vermoeid op de set komt om te kunnen slapen (slapen op commando kan namelijk niet) dan zal hij/zij ontzettend veel moeite om tekst te onthouden en in de rol te blijven tijdens de opnamen's.

Daarbij ook, opnamens kunnen meerdere keren gedaan moeten worden voor het goed is. Als iemand elke keer weer in slaap moet komen kost het teveel tijd.

Dus vandaar mijn conclusie,

Nee ze slapen niet echt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
corzijlstra
10 jaar geleden
Er zijn mensen die op commando snel inslapen en bij het ontwaken snel weer bij hun positieven zijn.
Het komt vast wel voor dat acteurs echt in slaap vallen tijdens een slaapscene. Zeker als ze al ee lange draaidag achter de rug hebben, of wanneer er op rare tijdstippen wordt gedraaid. Slapen kun je echter niet op afroep. Ook niet als je een goede acteur bent.

Wat in de film soms ook gebeurd, is dat ze onverwachtse gebeurtenissen, die niet in het script stonden, toch in de film laten zitten. Misschien was de door jou beschreven actrice wel per ongeluk in slaap gevallen en bleek het later wel in de verhaallijn te passen. Wie zal het zeggen.
10 jaar geleden
corzijlstra
10 jaar geleden
Zie mijn reactie op het antwoord van Bryannieuwe.
Waarschijnlijk kon die acteur erg goed acteren. Met behulp van make-up lijkt het vaak ook echter. Het kan heus wel dat een acteur in slaap valt, dat is niet gek, op zo'n drukke draaidag. Maar als de acteur aan het slapen was, zou hij waarschijnlijk bij het wakker schrikken niet meteen actief zijn geweest of hij was dan zijn tekst vergeten. Maar het is wel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan zo zijn dat het per ongeluk gebeurd, maar dan wordt het ook gezien als een foutje en wordt de opname opnieuw gedaan. Knappe jongen die in slaap valt tijdens een draaidag.