Ik zoek een film over een submarine welke door een spleet vaart en in een verborgen wereld uitkomt. Iemand een idee?

Het is een wat oudere film ( tussen 1960 en 1980 ergens )

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Een submarine WAT? Of bedoel je gewoon een duikboot?
Amadea
10 jaar geleden
Zoals de Beatles zongen over de Yellow submarine.
Cryofiel
10 jaar geleden
Maar die zongen in het Engels. Deze vraag is gesteld in het Nederlands. In het Nederlands kun je het woord 'submarien' ook gebruiken: 'submarien leven', of 'submari(e)ne levensvormen'. Maar 'een submarine' bestaat niet, want 'submarine' is geen zelfstandig naamwoord maar een bijvoeglijk naamwoord. Vandaar mijn vraag: een submarine WAT? Een submariene levensvorm? Een submariene duikcapsule? Iets anders submariens? Als vraagsteller het gewoon over een duikboot heeft, kan hij beter het Nederlandse woord duikboot gebruiken. Dat is duidelijker dan zomaar ineens een Engels woord midden in een sentence te laten vallen, toch? ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je begreep de vraag toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Excuses Cryofiel, het is inderdaad een Duikboot of duikcapsule.

Antwoorden (3)

Bedoel je The Abyss? Mooie film!

http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Abyss_(film)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee die is het niet. Die gaat over een onderwater werkstation. Wel goeie film trouwens!
Ik vermoed de Voyage to the Bottom of the Sea
met het schip seaview.
Maar herinner me ook dergelijke een aflevering van de "man van atlantis"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is "The Land That Time Forgot" uit 1974 met Doug McClure (bekend van tv als Trampas uit de westernserie The Virginian). Een schip wordt getorpedeerd en de overlevenden worden door de Duitse U-boot opgepikt. Ze komen dan in een stroming terecht, die hen door een spleet door de rotswand van een eiland voert. Hier vinden ze planten en dieren (dinosaurussen) die elders al miljoenen jaren zijn uitgestorven.