Wat is de symbolische betekenis van de eerste scene van "A Serious Man"?

De Coen Brothers hebben weer een prachtige film gemaakt.
Wat mij betreft een Oscar winner.
Maar wat zijn jouw ideeën over de relatie tussen de beginscène en de rest van de film? Het heeft geen zin om dat te beschrijven, je moet hem gezien hebben...

14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Het antwoord staat denk ik al vóór de eerste scene: "Receive with simplicity everything that happens to you".

Het gaat denk ik om hoe je omgaat met de meest bizarre wendingen die het leven onmogelijk kunnen maken. Als mens wil je alles een plaats geven in een groter geheel en het liefst zou je God de schuld van alles geven, of anders de duivel (geschapen door de mens als letterlijke zondebok).

De Rabbi zegt:
"De tanden, weten we niet"
"Een teken van Hasham? Geen idee"
"Mensen helpen? Kan geen kwaad"
....
"en hij stopte met zoeken en begon weer te leven".

In de film komen natuurlijk bijzonder veel (joodse) religieuse elementen naar voren en een belangrijke drijfveer is het bijbelboek Job over de zin van het leven. Bijgaande weblog gaat vooral in over de wat de broers Coen mogelijk bedoelen met het joods religieuse karakter van de film, maar daar kan ik wat minder mee.

Hoewel, Jefferson Airplane weet het beter te verwoorden dan alle rabbi's bij elkaar:

"When the truth is found to be lies/and all the joy within you dies - then what?"

Ik vond dit een zeer bijzondere film, waar ik nog een keer goed verder over door ga denken.

Toegevoegd na 11 uur:
In de Joodse traditie is de schuldvraag bij het lijden veel sterker dan in de Christelijke traditie, omdat Jezus juist tegen deze gedachte in gaat. Jezus gaat hier als Jood dus ook tegenin.

Ik wil nog een quote toevoegen van een predikant die hetzelfde verwoord:

"Er is geen antwoord te geven op deze grote vragen van God en het kwaad. Of, ….. laat ik het anders zeggen. Eigenlijk is er maar één antwoord op te geven. En dat is wat wij, mensen, met die wetenschap doen. Hoe wij daarop reageren met ons leven, ons handelen.

Want je kunt wel helemaal verstrikt raken in het zoeken naar een antwoord op het verband tussen Gód en het kwaad. Maar we zijn er zélf ook nog. Zeker, soms zijn er dingen die helemaal buiten ons om gaan.

Maar soms zijn de dingen die gebeuren ook spiegels waarin we onszelf kunnen zien. - als je wilt kijken tenminste."