Bestaat er een film over Esperanto (taal) waarin duidelijk te zien is dat deze taal niet heeft doorgezet als algemene taal in de wereld?

Ik vroeg mij af waarom er verschillende talen op de wereld zijn en ik las net dat ze vroeger hebben geprobeerd om over heel de wereld een algemene taal te spreken, namelijk Esperanto;

Ik vroeg mij af of er langdurige films bestaan over deze tijdperk waarin duidelijk wordt gezien dat deze taal nooit goed genoeg heeft doorgezet?

Alvast hartelijk dank

Toegevoegd na 12 minuten:
Met langdurige film bedoel ik dan een speelfilm of documentaire...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Langdurige film?
Zal eerder een documentaire zijn.
En tijdperk loopt nog steeds (zijn rond de 2 miljoen sprekers)
Maar nee ken er geen film van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yep, met langdurige film bedoel ik een speelfilm of documentaire...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel films in Esperanto maar niet over.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee Talen zelf doen niet zoveel. Het zijn mensen die bepalen hoeveel een taal gebruikt wordt. het zijn regeringen die een taal kunnen verbieden, en het bedrijfsleven dat besluit ergens wel of niet in te investeren. Als er geen nazis waren geweest die Esperantisten in concentratiekampen stopten zou Esperanto een stuk groter zijn.
Idem als minister Leon Berard het niet op franse scholen verboden had, of als er geen esperantisten in de spaanse burgeroorlog waren gesneuveld, of als "Ido" nooit gepubliceerd zou zijn.
Esperanto is nooit DE dominante wereldtaal geworden, maar het is wel de makkelijkste taal om te leren, en voor honderdduizenden is het net zo reëel als hun moedertaal

Het beste antwoord

Deze aflevering van Andere Tijden gaat over 'de teloorgang van het esperanto', over 'wat er mis ging'. Ik weet niet of je 'm lang genoeg vindt, hij is 30 minuten, de documentaire zelf is Nederlandstalig.

Toegevoegd na 15 minuten:
Er is ook een Nederlandstalige documentaire van 52 minuten, De nalatenschap van doktor Esperanto. Ik verwacht dat deze ook wel ingaat op dat het niet goed gelukt is, maar dat weet ik niet zeker.
Er is ook een Engelstalige documentaire over esperanto, The Universal Language, maar die lijkt meer in te gaan op dat het in hun ogen wél een succes is geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb wel een artikel gevonden over films in het esperanto op ww.delbarrio.eu/cinema.htm
Verder is er nog een zeer lezenswaardig artikel te vinden op bijgevoegde bron over dokter Zamenhof.

Toegevoegd na 5 minuten:
http://www.delbarrio.eu/cinema.htm