Wat maakt een film spannend, de muziek?

Ik kijk wel eens naar een film, die spannend is, maar dan merk ik met name dat het de muziek is die het spannend maakt. Hoe zou een film dan zijn zonder muziek, net zo spannend? Zijn die er überhaupt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Filmmuziek. "Weten jullie dat zonder muziek een film kijken helemaal niet zo leuk is". Dat is een zin die het wel waard is om een verhaal over filmmuziek te beginnen, want het is waar. Probeer zelf maar eens. Als je naar een griezelfilm zoals 'Kippenvel' kijkt en er is geen muziek, zal het veel minder leuk zijn dan als er wel muziek is. Bijvoorbeeld als een monster naar de persoon zit te kijken en de persoon draait een rondje om overal te kunnen kijken; Met muziek word het dan heel eng maar zonder ziet het er heel dom uit alsof hij een voetbal zoekt die boven hem is. En dan heb je bijvoorbeeld ook cowboy-muziek. Als ze in een film een duel gaan doen (tegenover elkaar gaan staan en zo snel mogelijk omdraaien om te kunnen schieten) en er is geen muziek, dan zal het niet net zo leuk zijn als met muziek. Bij liefdesfilms zal het verschil veel minder zijn maar toch blijft het leuker met muziek. Geef mij maar muziek!! Wat is dan dus het effect? Zonder muziek is het helemaal niet leuk en het effect van de muziek is dus dat muziek het spannend kan maken ….. Echt goede filmmuziek kan je ook zonder beelden beluisteren, want dan zie je de beelden gewoon voor je zoals jij het je inbeeldt. Ik kan bijvoorbeeld bij Star Wars muziek (omdat ik het al zo vaak gezien heb) bij elk muziekstuk voor me zien wat er gebeurt. Luister maar naar dit stukje muziek, het komt uit de film De Phantom Menace (Star Wars). Nu hoor je de invasie komen om tegen het leger te vechten. (De muziek is heel dreigend zoals je hoort.) Om de Star Wars muziek te beluisteren klik dan hier. Als je goed luistert kan je de veldslag er zo bij voorstellen. O ja, en natuurlijk kan muziek het ook lachwekkend maken. Lachwekkende muziek. Muziek kan het ook heel lachwekkend maken, bijvoorbeeld als de persoon loopt is het nog hele vrolijke muziek maar als de persoon onder de ladder doorloopt en de ladder boven op hem valt, hoor je "bam" en wat je dan voor muziek hoort kan ik zelf niet goed beschrijven maar je weet het zelf denk ik wel. (Denk maar aan de Dikke en de Dunne)

Denk dat muziek veel doet voor mensen die kunnen horen.Er zijn namelijk nog veel mensen die dat niet kunnen en naar een film gaan om het visuele.De film die nu kassuccessen maakt en waar je leuk met een brilletje op gaat zitten is toch ook wel heel goed gemaakt. Toegevoegd na 1 minuut: zoals deze bijvoorbeeld, fantastisch toch?

Muziek of meer bepaald geluid heeft veel invloed op de sfeer in de film. Maar ook andere factoren spelen een rol. Kleur of geen kleur, cameragebruik, zijn er veel dialogen. Allemaal invloed op de sfeer/beleving van de film.

ik geloof dat het een samenloop van verschillende punten is.. de muziek heeft zeker en vast een grote invloed.. deze voorspelt oa wanneer er een spannend stuk gaat komen! Maar het verhaal, de set, de acteurs.. dit alles moet jou als persoon aanspreken.. als die 'klik' er is.. dan ga je vol concentratie kijken en ook de muziek des te meer opmerken! Toegevoegd na 1 minuut: als ik een film zie zonder geluid.. heeft deze minder kracht, maar als ik het verhaal kan volgen en al de rest spreekt me ook aan.. dan is dat niet een beslissende factor voor mij ..

Geluid, stand van de camera, licht, omgeving, kort om het hele set..

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100