Wat maakt een film spannend, de muziek?

Ik kijk wel eens naar een film, die spannend is, maar dan merk ik met name dat het de muziek is die het spannend maakt. Hoe zou een film dan zijn zonder muziek, net zo spannend? Zijn die er überhaupt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Filmmuziek.

"Weten jullie dat zonder muziek een film kijken helemaal niet zo leuk is".
Dat is een zin die het wel waard is om een verhaal over filmmuziek te beginnen, want het is waar. Probeer zelf maar eens.
Als je naar een griezelfilm zoals 'Kippenvel' kijkt en er is geen muziek, zal het veel minder leuk zijn dan als er wel muziek is. Bijvoorbeeld als een monster naar de persoon zit te kijken en de persoon draait een rondje om overal te kunnen kijken; Met muziek word het dan heel eng maar zonder ziet het er heel dom uit alsof hij een voetbal zoekt die boven hem is. En dan heb je bijvoorbeeld ook cowboy-muziek. Als ze in een film een duel gaan doen (tegenover elkaar gaan staan en zo snel mogelijk omdraaien om te kunnen schieten) en er is geen muziek, dan zal het niet net zo leuk zijn als met muziek. Bij liefdesfilms zal het verschil veel minder zijn maar toch blijft het leuker met muziek.
Geef mij maar muziek!!
Wat is dan dus het effect?

Zonder muziek is het helemaal niet leuk en het effect van de muziek is dus dat muziek het spannend kan maken ….. Echt goede filmmuziek kan je ook zonder beelden beluisteren, want dan zie je de beelden gewoon voor je zoals jij het je inbeeldt. Ik kan bijvoorbeeld bij Star Wars muziek (omdat ik het al zo vaak gezien heb) bij elk muziekstuk voor me zien wat er gebeurt. Luister maar naar dit stukje muziek, het komt uit de film De Phantom Menace (Star Wars). Nu hoor je de invasie komen om tegen het leger te vechten. (De muziek is heel dreigend zoals je hoort.) Om de Star Wars muziek te beluisteren klik dan hier. Als je goed luistert kan je de veldslag er zo bij voorstellen.
O ja, en natuurlijk kan muziek het ook lachwekkend maken.
Lachwekkende muziek.

Muziek kan het ook heel lachwekkend maken, bijvoorbeeld als de persoon loopt is het nog hele vrolijke muziek maar als de persoon onder de ladder doorloopt en de ladder boven op hem valt, hoor je "bam" en wat je dan voor muziek hoort kan ik zelf niet goed beschrijven maar je weet het zelf denk ik wel. (Denk maar aan de Dikke en de Dunne)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Er zijn wel films helemaal zonder geluid, die worden stomme films genoemd. In het begin van het filmtijdperk waren alle films stomme films, omdat het toen nog niet met geluid kon. Nu zijn er af en toe nog wel eens korte filmpjes zonder geluid.
Voor ons is het moeilijker om erin te komen, we zijn zo gewend aan geluid en muziek bij films, dus het is inderdaad minder spannend.
Of er films zijn met wel geluid (stemmen enzo), maar zonder muziek, weet ik niet. Ik geloof niet dat ik er ooit een ben tegen gekomen. Documentaires wel, films geloof ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stomme films werden juist opgevuld met muziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dan via een live orkest, dus als je die films nu kijkt, zijn ze zonder muziek.
Ja denk het wel, kijk maar eens naar de reclame van Bose. Daar zie je een kanoër op wild water varen maar er is geen geluid. Het is reuze saai. Als ik een thriller zit te kijken en ik vind het spannend worden zet ik het geluid af dan valt het reuze mee en kan ik toch kijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja de muziek is wel een groot ding in een film.
vaak als ik een hele enge film kijk en je hoort een bepaalt muziekje dan krijg je al kriebels van wat gaat er gebeuren ,
het maakt het wel spannender,
maar hoe de acteurs spelen. en of het een beetje echt eng lijkt. of heel nep eng is ook van groot belang natuurlijk
14 jaar geleden
Denk dat muziek veel doet voor mensen die kunnen horen.Er zijn namelijk nog veel mensen die dat niet kunnen en naar een film gaan om het visuele.De film die nu kassuccessen maakt en waar je leuk met een brilletje op gaat zitten is toch ook wel heel goed gemaakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
zoals deze bijvoorbeeld, fantastisch toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek of meer bepaald geluid heeft veel invloed op de sfeer in de film. Maar ook andere factoren spelen een rol. Kleur of geen kleur, cameragebruik, zijn er veel dialogen. Allemaal invloed op de sfeer/beleving van de film.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek is zeer belangrijk voor een film en wordt daar zorgvuldig voor uitgezocht. Van veel films kun je je alleen de muziek herinneren en niet het verhaal, hetgeen benadrukt wat voor invloed muziek heeft. Ik kan me niet voorstellen dat er speelfilms zijn zónder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof dat het een samenloop van verschillende punten is..
de muziek heeft zeker en vast een grote invloed.. deze voorspelt oa wanneer er een spannend stuk gaat komen!

Maar het verhaal, de set, de acteurs.. dit alles moet jou als persoon aanspreken.. als die 'klik' er is.. dan ga je vol concentratie kijken en ook de muziek des te meer opmerken!

Toegevoegd na 1 minuut:
als ik een film zie zonder geluid.. heeft deze minder kracht, maar als ik het verhaal kan volgen en al de rest spreekt me ook aan.. dan is dat niet een beslissende factor voor mij ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
camera stand, belichting, beweging personages: alles samen maakt het t spannendst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geluid, stand van de camera, licht, omgeving, kort om het hele set..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je alles gelooft wat je ziet, dan pakt die film je... Hoe beter je gelooft dat het echt is, hoe pakkender, spannender...

Zonder muziek geloof je het minder, de muziek maakt het overtuigender...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja,hoe moet ik dat nou uitleggen laat ik maar zeggen
Het Geluid en het Beeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De samenhang van muziek en beeld maar ook schrikeffecten.