Wat is de grootste filmset die ooit gebouwd is?

Ik vraag me af voor welke scene van welke film de grootste set ooit is gebouwd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

dat was set van titanic (1997)

vrij vertaald

"de set van titanic is de grootse set ooit gebouwd. het op schaal gebouwde schip was gebouwd op een kantelplatform om het daarna in een tank te laten zinken."

http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_largest_movie_set_ever_built

van wiki

"Om de film te maken werd er een compleet nieuwe 150.000 vierkante meter-grote studio gebouwd in Playas de Rosarito, aan de kust van het Mexicaanse Baya, met de naam Fox Studios Baja. In de studio werd een model van de Titanic gebouwd dat maar enkele meters kleiner was dan de echte Titanic omdat hij anders niet in de tank zou passen. De delen die vanwege de grootte van de tank ontbraken werden later met computermodellen toegevoegd. Daarnaast werden nog meerdere kleinere miniaturen van het schip gebouwd. Er waren vele watertanks waarop de verschillende sets zoals de eetzaal en de grote trap gebouwd werden. Deze sets werden later in die tank gezakt, zodat ze een scène konden opnemen waarin de Titanic zonk. De grote Titanic-set werd ook in een tank gebouwd. Alle sets werden nagebouwd, zodat ze er precies kwamen uit te zien als de echte Titanic. Er werden dan ook blauwdrukken gebruikt van het echte schip, verleend door Harland & Wolff, de werf die het schip destijds bouwde. Een 15 meter hoog platform dat zich verticaal kon bewegen werd gebruikt om de zinkscènes te filmen. Een 50 meter hoge kraan op een circa 180 meter lang spoor werd gebruikt om opnames te maken en de belichting te regelen"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Titanic_(1997)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De thriller 'Rear Window' is een van de bekendste films van de legendarische regisseur Alfred Hitchcock. 'The master of suspence' liet voor de thriller over een aan een rolstoel gekluisterde fotograaf een enorme filmset bouwen. Voor 'Rear Window' werd bij de Paramount Studios de grootste indoor filmset ooit gebouwd.
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Dit is de grootste INDOOR filmset ooit. Búiten kan je nog veel grotere filmsets bouwen, lijkt mij!
Op deze website http://en.wikipedia.org/wiki/The_Fall_of_the_Roman_Empire_(film) (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Fall_of_the_Roman_Empire_(film)#Production) staat dit:

"The film's reconstruction of the Roman Forum at Las Matas near Madrid, at 400 x 230 meters (1312 x 754 feet) holds the record for the largest outdoor film set. The various ancient Rome settings covered 55 acres (220,000 m2)."

Voor de film The Fall of the Roman Empire uit 1964 zou dus de grootste filmset uit de geschiedenis zijn gebouwd. Maar misschien wordt (alleen) de meest uitgestrekte bedoeld, dus de grootste in oppervlakte.

Toegevoegd na 31 minuten:
Op internet kom ik ook de naam tegen van een Italiaanse film uit 2009: "Baarìa". Voor deze film is in Tunesië een Italiaans dorp helemaal nagebouwd.
Antoni