Zoiets wordt meestal al geregeld, voor dat de film wordt gemaakt. Een speelfilm maken kost veel geld, en de productie zal op zoek gaan naar allerlei mogelijkheden om aan geld te komen. Eén van die mogelijkheden is, om een omroep of commerciele zender het recht te geven de film als eerste uit te zenden.

Natuurlijk wordt er dan wel een termijn afgesproken, b.v. een jaar na het uitkomen van de film. Zoiets is voor beide partijen gunstig. Voor de producent omdat hij aan geld kan komen, en voor de omroep/zender dat ze niet al teveel hoeven te betalen. Want er zit ook een risico aan, en dat vertaalt zich in de prijs. (het kan ook een flop-film worden) En ook wordt er dan natuurlijk afgesproken, dat tot een bepaald tijdstip de uitzendrechten niet aan een andere omroep worden verkocht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het ligt er een beetje aan. Als het een erg gewilde film is zoals bijvoorbeeld The Avengers of Iron Man zoveel, dan zullen de rechten wat duurder worden door de concurrentie. Als het een of andere natuurfilm is over het paargedrag van een zeeanemoon, dan zal het niet zo heel veel kosten.

Toegevoegd na 49 seconden:
Overigens zal het in Nederland niet zo heel veel uitmaken, aangezien we toch al bijna alleen maar RTL-zenders hebben, die samenwerken en niet concurreren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergeet je voor het gemak even de SBS-groep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alsnog, 1 noemenswaardige concurrent is niet veel en zal niet echt een enorme prijzenoorlog ontketenen.