Worden er echt nieuwe auto's gebruikt in filmstunts?

Of zijn het door de fabriek ter beschikking gestelde oude testwagens die eigenlijk, ondanks dat ze misschien nieuw zijn, al afgeschreven zijn?
Ik vraag dit omdat in sommige films er echt hele dure of juist erg veel auto's volledig aan gort worden gereden.
Bijv. die Duitse serie Autobahn Polizei of zoiets, daar gaan er elke keer tig naar de sloop. Dat is toch niet betaalbaar, een Mercedes Coupe kost al snel 40.000 Euro en een 2e handsje ook niet veel minder.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Ik heb hierover een site gevonden. Het "Nederlands" is... eeh vrij krom, hieronder zal ik er een nederlandstechnisch beter verhaal van maken:

De BMW en Mercedes waarin Tom en Semir meestal rijden is nooit toegelaten op de openbare weg.
Het gaat hier om een zogenaamd showroom-model. Deze voldoen niet aan alle veiligheidseisen die er voor een auto gelden.
De BMW’s die gesloopt worden bij Cobra 11, behoren ook deze soort modellen en worden voor een klein bedrag gekocht van de dealers. Deze hebben er toch niets meer aan als ze uit de showroom worden gehaald.
De overige auto’s die bij Cobra 11 gesloopt worden zijn sloopauto’s. Door de technische afdeling van Action Concept worden deze auto’s een beetje opgelapt om vervolgens tijdens de opnames uit hun lijden verlost te worden. De eerder genoemde autos die niet op de openbare weg toegelaten zijn, zijn vaak niet eens van hetzelfde model als de BMW’s waarin de rechercheurs normaal rijden. Het gaat hierbij om oudere modellen die door Action Concept qua uiterlijk worden omgebouwd tot de nieuwste modellen.

http://www.alarmfurcobra11.com/

Zoek dan even op Auto en je vind bovengenoemd verhaal. Wat echter nog leuker is, is het stuk dat er iets verder onder staat: de aantallen auto's die er per seizoen in de vernieling geholpen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja, dat is zo. Maar ik denk dat veel autofabrikanten de auto maar al te graag als reclame in een film zien rijden, dus misschien betaalt de filmproducent er niet eens voor.

Toegevoegd na 1 minuut:
En die auto hoeft natuurlijk ook niet helemaal voorzien te zijn van alle componenten die normaal in de auto zitten wat het goedkoper kan maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jah goed antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo is 't reclame voor een Opel Astra als er een Opel Astra aan gort wordt gereden...
Nee. De meeste komen van het autokerkhof. Ja, ze zien er nieuw uit, maar dat is niet zo ingewikkeld.
Het scheelt heel veel geld en ze zeggen dat ze oog hebben voor het milieu.
Lees alles erover: (Engels)
14 jaar geleden
in The italian job werden mini's gebruikt, dat was een giga reclame voor de mini

In de Transporter werden "oude" zevenseries gebruikt, zal wel niet zo duur zijn geweest;))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Nietdetuinman;

Zoals je al aangeeft worden er lang niet altijd splinternieuwe auto's gebruikt. Elke fabrikant heeft een vloot aan auto's die gebruikt worden voor testdoeleinden en om te worden uitgeleend aan journalisten die omwille van garantieclaims nooit meer verkocht kunnen worden en die zijn vaak bereid hun producten op deze manier in de publiciteit te brengen. Verder kun je, als je crashscenes in films beeldje voor beeldje bekijkt vaak zien dat de beschadigde voertuigen toch niet helemaal het fraaie blinkende exemplaren zijn waar de held de achtervolging mee begon; dan wordt er bijvoorbeeld een soortgelijk model van de sloop gehaald, opgelapt en als stand-in gebruikt. Bij Cobra Elf zie je dat heel vaak en ook in de film Ronin kun je de oorspronkelijk BMW M5 plotseling in een standaard Vijfseriemodel zien 'veranderen'....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben gisteren de film Redline gezien en daarin werden enkele echt dure en zeldzame bolides aan gort gereden. Volgens de toegift behoorde deze allemaal de producer toe en met de wrakken zijn ze nog beurzen afgegaan. Dus beide zal gebeuren. Als ze de kans hebben slopers te gebruiken dan zullen ze die echt niet laten liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ken ik ja die film, die malloot heeft zelfs een zeldzame Porsche vernield. Van de waarde van dat ding kan een Afrikaans dorp 10 jaar leven. Hij had ook een replica kunnen pakken voor 5% van de waarde.
Auto's worden door de fabriek nooit beschikbaar gesteld om in elkaar gereden te worden. Wel levert een merk (bijna altijd door de importeur) bepaalde auto's tegen een vermelding op de aftiteling. Auto's waarmee gestunt wordt of gecrashed, zijn bijna altijg eigendom van het bedrijf wat wordt ingehuurd om de stunts of crashes te doen tijdens de opnames. Het is dus gewoon een kwestie van offreren en betalen. Grote producties hebben ook altijd grote budgetten en daar waar men tonnen of zelfs miljoenen betaald om sterren te casten kijkt men ook niet op een auto meer of minder. In kleinere producties zijn het vaak erg creatieve geesten die het laten lijken of een auto volledig aan barrels wordt gereden maar in de praktijk is het allemaal niet zo serieus. Deze auto's worden door het stuntbedrijf zelf, of door derden later weer opgeknapt om een volgende stunt mee te doen. Meer dan plaat- en ruitwerk is er meestal niet aan de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een éénmalig reclame spotje primetime kost ongeveer 50.000 euro de productie kosten van een auto van 50.000 euro kost het bedrijf zelf nog geen 10.000 euro, aangezien er vele mensen jaren lang naar blijven kijken halen ze daar een rendement uit van ongeveer 100.000 voor de paar seconde dat hun merk-auto te zien is in een film dus ga er maar van uit dat 90% nieuw geleverde auto's zijn van de fabrikant.