Is het legaal om een remake te doen van een film?

Ik wil graag in een spel ene remake doen van een film, om precies te zijn, het spel batman in Minecraft, dan wil ik allemaal kleine afleveringen maken. Maar mijn vraag is, mag dit? Is dit legaal? Moet ik het een andere naam geven?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, je moet wel de rechten zien te verkrijgen van Batman (Marvel Comics) en van het spel Minecraft. Voor jezelf en huiselijke kring mag het wel, maar je mag het niet verspreiden.

Formeel moet je toestemming vragen aan de exploitant (de uitgeverij/publisher). Ik vraag me wel af of er niet een heel erg groot grijs gebied is van fan-remakes waarvan de originele publishers iets hebben van.. "Oh well, valt niets te halen, schaadt ons eigenlijk ook niet.. ach, 't is eigenlijk wel schattig." Neem nou alleen al de enorme hoeveelheid hobbyisten die op hun piano een bekende tune naspelen en de opname op YouTube zetten. Of wat te denken van lui die met LEGO een scene uit een film namaken (stop-motion), en die scene monteren met de originele filmmuziek, en dat dan op YouTube zetten. Je kunt er formeel veel van vinden, maar 't spul staat er nog steeds. Zolang er geen bakken met geld worden verdiend en 't allemaal in de hobbysfeer blijft, denk ik niet dat publishers achter elke scheet aanrennen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100