Hoe maakten ze het in films mogelijk dat je "door mensen heen kon kijken?" Dat acteurs "doorzichtig"waren in pre-computertijdperk?

Dat er met een computer veel mogelijk is weet ik, maar hoe werkte de special effect dat iemand doorschijnend leek in films die al voor computertijdwerk zijn gemaakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Jip en Janneke:

Door twee filmpjes over elkaar te leggen, een met de achtergrond en een, met een zwaar overbelichte, van de persoon tegen een effen, onopvallende achtergrond
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat heet 'chromakey'. Dat bestaat al lange tijd. Daarvoor wordt een kleur gebruikt die zo weinig mogelijk voorkomt in de op te nemen beelden. Die kleur wordt weggefilterd en daar kan dan een beeld in worden geprojecteerd.
Deze techniek wordt tot de dag van vandaag gebruikt. Bijvoorbeeld bij de weerman, die voor een kaart staat die er niet echt hangt.

Toegevoegd na 3 minuten:
De meest gebruikte key-kleur is gifgroen. Maar blauwe tinten zijn ook gebruikelijk. Die worden dan 'weggekeyd'
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord +1
Aangezien de vraag was hoe dit effect bereikt werd voor de tijd van de computer is chroma key niet het juiste antwoord. Chroma key is pas ontstaan rond 1958. Wat je zoekt is een "travelling matte" wat in de 30's werd ontwikkeld bij RKO Radio Pictures door Lindwood Dunn en bekendheid wierf in de film The Thief of Bagdad (1940).