Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom worden DVD van Nederlandse films niet van Nederlandse onderititeling voorzien?

Op de tv kun je met teletekst 888 ondertitelen. Heel handig als je minder goed hoort, de tv hoeft niet extra hard gezet.
Ik heb nog geen enkele DVD met een nederlandse film gezien waarbij je dit kan doen. Lijkt me voor mensen met grotere gehoorproblemen dan ik frustrerend.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
805
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag. Als niet-slechthorende valt je dit natuurlijk niet op.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Ja, dat kan ik me voorstellen.
De publieke omroep krijgt subsidie voor het ondertitelen t.b.v. gehoorgestoorden.
Ondertitelen is een dure arbeidsintensieve klus.
De commerciële DVD producenten hebben daar geen geld voor over. Die uitgaven zouden niet worden terugverdiend.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad een kwestie van "de oplossing is aanwezig, maar gaat ten koste van onze winstmarge. Dus laten we klantenservice maar wat verminderen, dan maximaliseren we de winst in elk geval." En dan klagen als mensen een ondertitelde versie downloaden...
Goede suggestie dat dat bij alle films zou moeten kunnen, maar ik weet zeker dat het bij sommige films wel al mogelijk is hoor!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen immers Nederlands verstaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Elsk;

Nooit op gelet omdat je het onwillekeurig wel zou verwachten. Is niet alleen voor hardhorenden prettig, maar ook voor mensen die de Nederlandse taal nog beter willen leersen beheersen. Of als je 's avonds laat een film wilt kijken zonder anderen ermee lastig te vallen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn 90-jarige moeder zou hier heel erg blij mee zijn. Zij kan alleen Nederlandstalige progamma's volgen die ondertiteld worden en daardoor moet zij sommige leuke programma's en fims missen.
Goede idee dus en goede vraag, + 1!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms heb je toch ook de keuze voor Nederlands-slechthorend?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding