Goed idee voor een film, hoe en waar te beginnen?

In feite, ik loop al een tijdje rond met ideeën voor 2 goeie films (dwz in mijn hoofd zijn het goeie films). Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik moet aanpakken dat het vanuit mijn hoofd ook daadwerkelijk een film wordt. Een boek schrijven? Een script schrijven? Idee voorleggen aan een filmmaatschappij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

als je die films die je in gedachten heb heel graag wil laten verfilmen dan heb ik het volgende: maak de 2 boeken van je films de kies de film uit die jij zelf het best vind van de 2. probeer contact op te nemen met een filmmaatschappij en probeer ze jou boek te laten lezen en als je geluk heb dan gaan ze die film maken, wanneer die film een succes is dan laat je de maatschappij je andere boek lezen. als dit goed gaat wil misschien wel de maatschappij meer films van je.

veel succes met het maken van je boeken en ik duim voor je als je contact gaat opnemen met een filmmaatschappij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

We leven vandaag de dag in een zelfmaak maatschappij. Als je met meerdere ideeën rondloopt is dit een leuke aanpak:

1. Beslis wat je grootste werk moet worden.
2. Pak je kleinere ideeën maak daar een script van en verfilm het zelf. Doe dit niet halfbakken, maar maak het goed. Er zijn een hoop hobbyisten en pro's met vrije tijd die je vast willen helpen, als je echt een goed idee hebt.
3. Na het produceren plaatst je het op het hele web en licht je lokale of zelfs nationale pers in. Je kan er ook voor kiezen, als je niet mainstream wil gaan om te kijken of je film in filmhuizen/filmfestivals gedraaid kan krijgen.
4a. Hopen dat je werk erkend wordt of dat je er zoveel aan verdiend (youtube partner/DVD verkoop), dat je een "echt" project kan starten.
4b. Ondertussen wil je helemaal niet meer samenwerken met verstikkende filmmaatschappijen en blijf je kleinere/low budget projecten doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
5. (na 4a) Maak je grootste idee met een filmmaatschappij die geïnteresseerd is geraakt in jouw werk.

Toegevoegd na 2 minuten:
In principe hebben die gasten van New Kids het ook zo voor elkaar gekregen. Kleine projectjes en dan zo lang alle media vervuilen totdat je opgepikt wordt. :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook de makers van South Park zijn zo bekend geworden, een raar animatie filmpje wat via VHS en later het internet circuleerde.
Koop een filmcamera, als je die nog niet hebt en
begin!
Of begin met een boek, een script.
En maak dat zo spannend, en zo professioneel dat iemand daar in geinteresseerd raakt.

Of neem contact op met de filmacademie. Misschien zijn daar wel studenten die iets moeten doen en jouw idee daarvoor willen gebruiken.

Schakel familie, vrienden, kennissen, klasgenoten in
als je veel spelers nodig hebt.

Mijn nichtje maakt heel goede documentaires en die worden ook op documentaire-festivals gedraaid en ze
heeft er diverse prijzen mee gewonnen.

http://www.youtube.com/watch?v=xeVXd7VMKWw

Maar om echt door te breken, daar is toch minimaal
de filmacademie voor nodig.
Anders word je niet serieus genomen, ben ik bang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Writer/director Quentin Tarantino never went to film school, never even finished high school. http://www.movieline.com/1994/08/mr-red.php?page=all Mompelt iets met regel en uitzondering... :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou trouwens een digitale videocamera kopen, je kan dat tegenwoordig makkelijk editen en met filters een cinema achtige feel geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk tomaatje, er zijn uitzonderingen.
Maar dat zijn dan toch de mensen die keihard aan de
slag gingen, beginnen, ergens.
Wat jij ook zegt: DOE iets! Zijn er nog andere filmcamera's dan digitaal tegenswoordigs?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies dat wilde ik dus ook nog benadrukken, hij is de uitzondering die de regel bevestigt. Een filmcamera is per definitie niet digitaal, je bedoelt denk ik videocamera.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Filmcamera
http://nl.wikipedia.org/wiki/Videocamera
De mogelijkheden zijn al voorbij gekomen in eerdere antwoorden: Zelf doen of een producent geïnteresseerd krijgen.

Over de tweede optie: In DWDD van 6 oktober 2009 zat Paul Ruven. Hij heeft een boek geschreven: 'Rijk door 1 zin. Het gouden filmidee' over hoe je een filmidee moet pitchen.

Het komt er op neer dat je in 1 zin het verhaal moet kunnen uitleggen.

Wat ik er verder van weet is dat het scenario van een film niet meer dan 1, hooguit 2 kantjes van een A4'tje moet beslaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ja al ervaring met het maken van films? Uit je vraag maak ik op dat dat niet zo is, maar wellicht heb je in het verleden al iets gepubliceerd op YouTube. Zo ja, dan weet je in elk geval hoe je iets op kan nemen en misschien ook hoe je het vervolgens moet bewerken.

Uit je vraag begrijp ik echter ook dat je de uitvoering van het idee eventueel wilt uitbesteden (aan bijv. een filmmaatschappij). Wanneer je echt een goed idee hebt zou ik dit als ik jou was gewoon simpel bellen naar een productiemaatschappij in Nederland. Als je hen de vraag voorlegt krijg je denk ik het beste antwoord op de vraag. Zij hebben verstand van zaken en kunnen je vertellen wanneer en door wie een idee in behandeling genomen kan worden. Het heeft mijns inziens geen zin een script uit te werken als je niet eens weet of die moeite niet voor niets is. Op de site www.filmfonds.nl kan je wellicht meer informatie vinden.