Omdat het - naast natuurlijk het traditionele kerstverhaal - Het Ultieme Kerstverhaal is. Niet alleen in de originele versie, ook in allerlei mogelijke moderne uitvoeringen blijft het verhaal van de vervelende man die geconfronteerd wordt met zijn veelbelovende verleden, zijn pijnlijke heden en zijn vreselijke toekomst - als hij zo doorgaat- daardoor tot inkeer komt en een geweldig mens wordt dat een prachtige toekomst tegemoet gaat.

Het is een verhaal vol symbolen en archetypen die eigenlijk iedereen aanspreken, en er is dan ook bijna geen serie, setting of sitcom die dat thema niet al eens heeft gebruikt. Bovendien is de hele sfeer/setting in het 'Dickensiaanse' Engeland (hoewel niet in alle versies) met alle parafernalia er omheen, één grote dikke kerstversiering zoals wij die kennen. Sneeuw, kerstbomen, gezellige feestjes, warmte, vergeving, naastenliefde...je zou er slap van worden :lol:

Er zijn maar weinig verhalen die zo 'alles hebben' als dit verhaal, dus dat verklaard al grotendeels het succes. En een echt goed verhaal, dat weten we van kleine kinderen al, kunnen we niet vaak genoeg horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk, omdat het eigenlijk het ultieme Kerstgevoel weergeeft : in het zich op Kerstavond voorbereidende Londen komt de gierige, egoistische, hardgeworden Scrooge tot inzicht, en probeert alles goed te maken, waardoor de hardwerkende liefdevolle, maar miskende familie van Tiny Tim eindelijk krijgt, waar ze eigenlijk recht op hebben.
Het is een soort traditie geworden : Scrooge komt in één of andere vorm langs met Kerst. (Ik vind vooral de musical geweldig : zulke prachtige liedjes, en de manier waarop alle hoofdpersonen toch vooral heel menselijk worden neergezet : je begrijpt eigenlijk best wel, waarom Scrooge zo geworden is, en hebt een beetje medelijden met hem.

En er zijn niet zo héél veel Kerstverhalen : het meisje met de zwavelstokjes, natuurlijk het 'Kindeke Jezus'in de stal, met een meer of minder christelijk sausje overgoten, en wat rendierverhalen en Kerstmannen, maar echte Kerstvertellingen zijn er niet zo veel.