Het verdwijnen van de videotheken heeft niet één duidelijke oorzaak. Het begon uiteraard met het downloaden van films maar tegenwoordig zijn er veel snellere manieren om de films te verkrijgen. Er bestaan websites waar je gewoon gratis een film kunt streamen, en dan hebben we het niet over een flauwe komedie uit 1998 maar zelfs Avatar is te bekijken via de gratis website (watchmoviesforfree.org).

Ook de komst van Film1 en UPC digitaal is een grote concurrent. Met drie films op een avond als Juno, Oorlogswinter en Frozen River is het zeker de moeite waard voor 14,95 euro. Niet alleen de Hollywoord blockbusters worden aangeboden bij Film1, ook art-house films zijn ruim vertegenwoordigd. En ja, de gemiddelde prijs van een nieuwe film bij de videotheek is 4 euro – een beetje fanatieke filmkijker haalt dat bedrag er dan wel uit.

Hetzelfde geldt voor de bioscoop-acties van bijvoorbeeld Pathé. Voor 18 euro per maand kun je onbeperkt naar de film. Een los bioscoopkaartje is tegenwoordig 9,50 euro. Als je twee keer per maand naar de film gaat, speel je al quitte. Verder worden films in de winkel natuurlijk ook nog goedkoper, vorige week kocht ik bij Fame in Amsterdam vier art-house films voor 20 euro. In de videotheek haal ik daar vijf films voor. Films in de videotheek zijn incidenteel nog altijd goedkoper, maar als je een echte filmfanaat bent zijn al die andere manieren van film kijken goedkoper.

Daarnaast hoef je de deur niet meer uit als je films gewoon kunt bestellen en bekijken via UPC of kunt downloaden. Uit een onderzoek van het Hoofd Bedrijfschap Detailhandel blijkt ook dat ongeveer 40% van de ondervraagden verwacht dat het kijken van films in de privé-omgeving hoofdzakelijk gebeurt via digitale televisie. Toch denkt 25% van de ondervraagden dat het kijken via blu-ray ook belangrijk wordt. Er is wellicht nog hoop voor de videotheek.

Toegevoegd na 40 seconden:
http://www.moviesense.nl/2010/02/column-videotheek-de-bedreigde-winkelsoort/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

omdat iedereen films gaat downloaden natuurlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het tegenwoordig heel makkelijk is om de films te downloaden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat er tegenwoordig veel handigere alternatieven zijn, zoals video-on-demand en *kuch*downloaden.
bamibal
12 jaar geleden
Omdat je tegenwoordig zoveel films zelf rechtstreeks van internet kan halen hoef je daarvoor niet meer naar een videotheek. Ook zijn er al vrij snel na het verschijnen van een film dvd's daarvan voor een klein prijsje te koop. Dus ook die hoef je niet meer in een videotheek te huren. Daardoor houden de videotheken zo langzamerhand op met bestaan.
Amadea
12 jaar geleden
tegenwoordig worden er op allerlei manieren films, programma's en andere dingen gedownload, de films die in een videotheek liggen, zijn nooit meteen de films die in de bios draaien, en als je download, kun je soms zelfs voordat ze in de bios zijn kijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De belangrijkste reden is dat de makkelijke toegang tot films/entertainment via internet, video on demand, uitzending gemist, youtube en legale en illegale download opties een videotheek overbodig aan het maken is.

enne... Wie heeft er tegenwoordig nog een video-recorder/speler ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel natuurlijk een dvd huren ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snapte ik wel, hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Videorecorder/speler zeggen sluit niet uit dat een DVD-speler/recorder bedoeld wordt. Video is bewegend beeld de V van DVD staat voor video. Op de een of andere manier denken mensen foutief dat video videoband/cassette/VHS betekent.
omdat iedereen download, dan verdienen hun niks en gaan failliet