wat de eisen zijn zodat een boek verfilmd wordt?

Ik ben bezig met een profielwerkstuk, en ik moet alles weten over boekverfilmingen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Volgens mij is het de schrijver die bepaalt of zijn boek wordt verfilmd. Als het script hem bevalt dan zal hij groen licht geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wilde voorstellen om interviews over een aantal boekverfilmingen te bekijken en dan de bekende "Making off" en daar zijn er nogal wat van.

De laatste 2 die ik heb gezien zijn van een totaal verschillend genre.
Dat zijn de verfilming van een TV-serie van Emma van Jane Austen en die is al vaak gedaan. Ook Pride and Prejudice en die schrijfster leeft al heel lang niet meer.
Dan heb ik ook de making of van "De Gelukkige Huisvrouw" naar het boek van Heleen van Rooijen gezien.

Op wikipedia staat een overzicht van diverse werken. Die heb ik als bron toegevoegd. De lijst is natuurlijk niet compleet, maar je kan het wel als ingang gebruiken voor meer informatie.

En om het nog extremer te maken. Wat dacht je van de Bijbel? Die andere religieuze werken laat ik even helemaal buiten beschouwing.
Gewoon even beginnen met een duidelijke probleemstelling, voorwaarden en afbakening van het werkstuk.

Toegevoegd na 9 minuten:
Toevoeging: Zo kan je ook zoeken op verschillende rechtzaken over verfilmingen van boeken en strijd over filmrechten etc.
Zo zijn er ook werken waarvan geprobeerd wordt de uitzending te verbieden. Waar bepaalde details uit weg gelaten moet worden en zo. Ook zijn er verfilmingen waarbij de schrijver niet tevreden is over het resultaat. Wat vaak ook wel eens bij biografische werken het geval kan zijn.
Volgens mij is er heel veel over te onderzoeken om het ook nog interessant te maken. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verhaal moet zich ook lenen voor een film.
Je hebt om te beginnen de 'eis' dat de meeste films zo'n 1,5 uur duren. Sommige verhalen zijn gewoon niet in zo'n tijdsbestek te proppen. Natuurlijk zijn er ook langere films maar dat zijn meestal uitzonderingen...
Dan hebben we de structuur van de film. Goeie filmmakers en grotere budgetten kunnen hier gewoon meer dan andere. Dat wil niet zeggen dat met een beperkt budget geen juweeltjes te maken zijn.
Neem een voorbeeld als het boek 'the dreamcatcher' van Stephen King. Hele delen van het boek beschrijven een strijd die plaatsvindt in de gedachte van 1 van de hoofdpersonen. De verfilming laat hier weinig van zien. Het is gewoon niet te doen. Vandaar dat je ziet "deze film is GEBASEERD op het boek....".
De schrijver met dan ook toestemming geven want er wordt over het algemeen toch wel geweld gedaan aan het oorspronkelijke verhaal (het is natuurlijk zowiezo al zijn intellectueel eigendom). Een boek kan nu eenmaal bepaalde sferen opschilderen die heel moeilijk filmisch weer te geven zijn.