Die word beeltje voor beeltje getekent á 24 tekeningen per seconde. Dus dat is een pittig karwei voor bijv. de Walt Disney tekenaars...

Vandaag de dag zullen er ongetwijfelt computerprogramma's zijn waarmee ze met (een paar) basis tekeningen een hele tekenfilm kunnen maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wikipedia, geweldig :)

Een tekenfilm is een animatiefilm waarvan de afzonderlijke beelden getekend zijn.

Animatiefilm is de algemene naam voor filmopnames waarin geen levende acteurs optreden, maar in plaats daarvan getekende figuren (tekenfilm), of levenloze materie (zoals kleifiguurtjes) die worden gefilmd in de enkelbeeldtechniek. Dit wil zeggen dat de beelden één voor één worden opgenomen. Bij het achter elkaar plaatsen van de beelden in een film geven deze dan, indien het goed gebeurt, de illusie van beweging. Om een volledig vloeiende beweging te maken zijn er 24 frames per seconde nodig. Er zijn ook animaties die met 12 of 10 frames per seconde gaan. Maar met zo'n animatie bereik je geen volledig vloeiende beweging.

De huidige generatie animatiefilmmakers maakt veel gebruik van de computer. Hierdoor is een heel nieuw animatiefilmgenre ontstaan genaamd 3D-computeranimatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger werd het echt beeldje voor beeldje getekend en die dan na elkaar afgespeeld. Tegenwoordig zijn er ook programma's waarmee ze slechts een kwart van alle beeldjes zelf tekenen, de rest berekent de computer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verschilt per tekenfilm maar nu is het vrijwel allemaal computer werk.
Vroeger werd ieder plaatje apart getekend en handmatig ingekleurd. Dat was tijdrovend en enorm moeilijk voor de tekenaars daar je ieder verkeerd getekend lijntje kan zien in een film.
Een vergelijkbare manier (stop-motion; 1 plaatje maken, shot maken, plaatje gereed maken voor volgende beeld, shot maken, etc.) zie je nu nog in de techniek achter Wallace en Gromit (klei) en de pilot aflevering van Southpark (uitgeknipt papier).

Nu is het vrijwel geheel met de computer gemaakt. De software van Toon Boom is een een veelgebruikte (oa Kim Possible, Simpsons en 6Teen) maar ook 3d animatie software (zoals 3DSMax maar bv Pixar gebruikt door hen zelf ontwikkelde software) wordt gebruikt voor het soort effect dat je in films ziet als Toy Story.
Er wordt ook veel minder op papier gedaan maar heel veel met tekentabletten met ingebouwde beeldschermen waar direct op getekend en bewerkt kan worden met behulp van de software.