Inglorious basterds

Ik zat gisteren in een bioscoop in Singapore te kijken naar de film 'Inglorious basterds' Engels gesproken met chines ondertiteling. Op het moment dat de ene 'spion' drie glazen wisky bestelde en drie vingers opstak, zei mijn kennelijk amerikaanse buurman 'Oops' en in de film bleek dat hij zich hiermee had verraden en kon het grote schieten beginnen. Heeft iemand begrepen waarom hij zich heeft verraden?
Goeie film trouwens, met een goeie vertolking van Brad Pit

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Hierbij de engelse wikipedia entry over dit onderwerp. "In English-speaking cultures, when another person's fingers are being counted (that is, when another person holds up their fingers to signal a number), the count starts at the index finger (1) and goes to the pinky (4), and then the thumb is raised last to signal five. In German-speaking cultures, the thumb in the same context is counted as one and the count then proceeds from the index to the pinky. Thus, an American signaling for three drinks would raise his index, middle, and ring fingers, while a German would raise his thumb, index, and middle fingers.[1]
This was a major plot point in the 2009 movie Inglorious Basterds, in which an English soldier engaged in covert operations accidentally revealed his true nationality in a French bar in front of a German Gestapo officer."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tx

Andere antwoorden (2)

De wijze waarop amerikanen het getal 'drie' aangeven met de vingers is anders (Duim is één) dan hoe de Duitsers het doen... (drie vingers)

Toegevoegd na 12 minuten:
Eh, ik bedoel het eigenlijk andersom, de Amerikanen beginnen juist met de wijsvinger te tellen, de Duitsers met de duim. In ieder geval komt de clou op hetzelfde neer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja drie maal drie is negen en ieder schiet zijn eigen lied!