Een film vraagje; hoe heet deze flm?

Het is een wat oudere film en het zou wel eens een typische B-film kunnen zijn. Nou ja, het verhaal speelt zich af in de tweede wereldoorlog. Het gaat om een groepje Amerikaanse gevangen die levenslang of ter dood zijn veroordeeld. Ze krijgen de optie of gevangen blijven of uitzending naar Duitsland voor een speciale operatie. Ze moeten een kasteel vernietigen of in ieder geval de gasten in het kasteel vermoorden. Hopelijk herkend één van de GV'ers dit verhaal. Bij voorbaat dank, sgrijvvaud.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (1)

The Dirty Dozen
Majoor John Reisman (Lee Marvin) is geen makkelijk man. Hij lapt regelmatig orders aan zijn laars, maar weet toch altijd zijn missie met redelijk succes te volbrengen. Zijn baas Majoor-Generaal Worden (Ernest Borgnine) wil hem het liefst uit het leger schoppen, maar tijdens de Tweede Wereldoorlog heb je iedereen nodig om de vijand te verslaan. Dus verzint hij een missie die eigenlijk gedoemd is om te mislukken.
Reisman moet 12 mensen uitzoeken die met hem een Frans paleis moeten aanvallen. In dat paleis verblijven regelmatig hoge Duitse officieren, die daar even op verhaal komen en van rust en vertier genieten.
Maar de 12 man die hij mee krijgt zijn geen gewonen militairen. Het zijn mannen die wachten op de doodstraf wegens moord of die levenslang gevangenisstraf krijgen wegens andere misdaden. Het zijn dus geen lekkertjes en ze missen iedere vorm van discipline. Het enige wat ze kunnen krijgen als ze de missie volbrengen, is strafvermindering. Maar het soort missie is van zo'n hoog gevaarlijkheidgehalte dat het voor vele een zelfmoordmissie zal zijn.
Toch gaan de 12 gekozen mannen akkoord. Ze hebben immers toch niets te verliezen. Maar dan moeten ze wel eerst in training. Samen met de gevangenisbewakers gaat Reisman en de groep gevangenen naar een trainingskamp, althans dat moeten de gevangen wel eerst bouwen. Ze krijgen daar een bepaalde tijd voor en is het niet af op tijd, dan hebben ze pech. Dit klusje zorgt ervoor dat deze zeer uiteenlopende karakters zullen moeten samenwerken. Want als er één iemand iets doet was verboden is, zal de hele groep gestraft worden.
Vooral Victor Franko (John Cassavetes) heeft hier problemen mee, maar hij wordt regelmatig in het gareel gehouden door Joseph T. Wladislaw (Charles Bronson). De hele groep heeft echter wel problemen met de zeer religieuze Archer J. Maggott (Telly Savalas). Als Franko zich weigert te scheren met koud water neemt de hele groep het voor hem op omdat ze het wel met hem eens zijn. Reisman beslist dat als ze zich niet willen scheren, ze zich ook niet mogen wassen. En wordt het dus een stinkend 12-tal (The Dirty Dozen).