Ik vind La Vita e Bella een hele nare film. Ben ik werkelijk de enige?

Heel veel mensen vinden "La Vita e Bella" een prachtige, ontroerende en hoopgevende film, en prijkt in zowat alle top 10 lijstjes.
Ik vind het een hele nare film. Niet in het minst omdat de hoofdpersoon zijn zoontje voortdurend voor de gek houdt (zogenaamd om hem de werkelijkheid te besparen).
Ben ik nu werkelijk de enige die het een nare film vindt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het woord 'zogenaamd' doet me vermoeden dat *dat* hetgene is wat je triggerd. Je gelooft niet dat dat zijn diepste drijfveer is? om zijn zoontje de gruwelijkheden van de werkelijkheid te besparen? Wat zouden dan volgens jou zijn motivaties zijn om het te doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hem al twee jaar op de kast staan en nog steeds nooit gekeken ; hij was me inderdaad aangeraden, maar hij trekt me niet. Toch maar eens voor gaan zitten dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hoofdpersoon doet alles doet om zijn zoontje gruwelijkheden te besparen. Maar doet hij dat omwille van zijn zoontje...of omdat hij de hele film door zelf iemand is die niet kan/wil zijn "met de dingen zoals ze zijn"? En tussen zichzelf en de werkelijkheid een scherm optrekt van fantasiëen en clownerij. En daar de mensen in zijn omgeving in meetrekt.
Het is uiteraard een allergie van mij, en heeft als zodanig niks met de film te maken.

Het beste antwoord

Nee, je bent niet de enige. Zie de link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank. Ik herken dit wel. Aan de andere kant...mijn tante die als kind is opgegroeid in nazi concentratiekampen heeft er geen moeite mee. Ze vind het wel een soort sprookje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed speurwerk!

Andere antwoorden (6)

Ik vond het de 1e keer dat ik hem zag ook geen leuke film en ook erg saai. Later vond ik hem wel aardig, je moet er doorheen kijken, dan is het wel een mooie film.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind de film prachtig in elkaar gezet. Mooie verhaallijn. Maar geen feelgood movie. Ik hou er een vreemd gevoel aan over. Dus ik begrijp je wel enigszins. Kijk dan maar Amelie, staat ook in menig top 10 lijstje maar die film maakt me echt blij. Smaken verschillen hè :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij ben jij de enige (zonder dat ik de reacties van anderen heb gelezen). Ik vind het een fantastische film. De hoofdrolspeler (Begnini) speelt hier op zijn sterkst en heeft niet voor niks een Oskar gewonnen met deze film.
Jij hebt het dus moeilijk met het feit dat hij zijn zoontje voor de gek houdt, maar doen we niet hetzelfde met Sinterklaas en de Kerstman?
Hij doet niks anders als zijn zoontje te beschermen voor al het slechte wat in een mens zit. Daarnaast vind ik de humor en ernst die is samengevoegd, fantastisch. Een pracht film.
Ben het dus niet met je eens en vind het geen nare film.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn tante, die als kind in duitse concentratiekampen heeft gezeten, vind het ook geen nare film. Het jezelf afschermen voor het slechte in de mens herkent zij ook wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fantastische tante heb je. Het is ook geen nare film. Het is humor en ernst samen. Of je dat leuk vind of niet, heeft niks met de film te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht daar vroeger anders over maar ik denk nu dat je een kwetsbaar mens beter kunt afschermen tot hij sterk genoeg is om de realiteit onder ogen te zien.
Mooie film +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Helemaal mee eens!
Ik vind het idee dat zulke vreselijke kampen er echt zijn geweest heel erg. Echter het idee dat de man probeert om zo'n jong kind, ongeschonden en onschuldig te laten blijven. Kinderen op die leeftijd kunnen niet bevatten of begrijpen waarom er zulke vreselijke dingen gebeuren. Met zulke kinderen zou t misgaan omdat zij getraumatiseerd worden. Uiteindelijk over een aantal jaar als hij de leeftijd ervoor heeft zal hij t begrijpen.
Ik vind het idee van de film dus eigenlijk wel mooi.

De situatie is er absoluut niet mee te vergelijken, maar Sinterklaas is ook zo'n voorbeeld, waarbij kinderen denken te weten hoe het zit, maar eigenlijk van niets weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je de enige bent, weet ik niet. Je bent wel de eerste van wie ik dit hoor.

Ik vond het zelf een absolute topper, een echte aanrader. Ronduit briljant, deze manier om de doffe ellende van de concentratiekampen uit te beelden. Een humoristische film over de ellende van de concentratiekampen... het kan!

De film is beoordeeld door één of andere Joodse raad die zich buigt over alles wat gaat over de ellende van de Tweede Wereldoorlog. Die raad heeft deze film goedgekeurd als zijnde een waardige manier om de gebeurtenissen tijdens de oorlog in beeld te brengen.

Ik vond het een menselijk verhaal. Het gaat om mensen die proberen te overleven, op hun eigen manier. En - hoe had deze man dat beter kunnen doen dan op de manier die hij tot het laatste moment volhield?

Voor mij zijn de pluspunten dus:
- Heel menselijk-emotioneel.
- Filmtechnisch gezien een briljante vondst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ikzelf heb de film al meerdere keren gezien maar ik blijf het een prachtfilm vinden. Maar je zult vast de enige niet zijn