Is er een naam voor de soort films voor heen in de tijd en terug in de tijd? (of dat er iets met de tijd gebeurt)

Je hebt het genre komedie/science fiction/actie enz....
Maar er zijn films zoals:
- back to the future
-groundhog day
-kate and leopold
-black knight
- kruistocht in spijkerbroek

En nog vele anderen.....

Zulke films dus daar hou ik heel erg van!

Maar ja is hier ook een benaming voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeievraag. Ik noem het maar gewoon tijdreisfilms, maar ben benieuwd of er een officiële term voor bestaat.

Antwoorden (4)

Ik weet niet of er een echte benaming voor is, maar als je in een verhaal vooruit of achteruit gaat in de tijd, noem je dat een flashforward of een flashback.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je binnen het verhaal naar voor of achter gaat in de tijd, heet dat inderdaad zo. Maar bij tijdreisfilms reizen de personages door de tijd, maar blijf je als kijker vaak het verháál zelf gewoon in de volgorde zien waarop de personages het mee maakten; waardoor het buiten het verhaal om niet chronologisch is, maar binnen het verhaal wel. Ik zou dat dus geen flashbacks en flashforwards noemen.
Je noemde het zelf al: science fiction.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Ik zou Groundhog Day en Kate & Leopold, etc. geen science fiction willen moemen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan dit niet benoemen als science fiction, ik zoek echt wat anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bamibal: Die twee films ken ik niet, maar het gegeven van tijdreizen is toch echt science fiction.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@s0phie: Ik ben benieuwd of iemand hier een betere benaming voor weet te vinden. Ik wacht het af.
Overigens zijn dit soort films in China verboden, maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Conan:He leuk om te weten dat ze in china verboden zijn:) Maar nou wil ik ook weten waarom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@s0phie: De Chinese regering vindt het idee van tijdreizen respectloos tegenover het verleden, en vindt dat dit soort films bijgeloof en reïncarnatie propaganderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdreizen is wel iets dat binnen de science fiction vaak voorkomt, maar niet alle tijdreisfilms vallen onder science fiction. Qua sfeer niet, maar soms ook qua betekenis niet (als het bijvoorbeeld gebeurt door iets religieus of paranormaals, heeft het niks met science te maken).
En lang niet alle science fiction films hebben tijdreizen, dus het is een te brede categorie ervoor.
het klopt dat het onder science fiction valt omdat een deel zich afspeel in de toekomst en dat blijft science fiction omdat niemand weet hoe dat er uit gaat zien. Timemachine al gezien? dat is ook wel een aardige film over tijdrijden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de gebeurtenissen in de veel onmogelijk zijn zoals dan valt het wel onder de categorie science fiction denk ik dan