Hoe hebben ze de hobbits in de film de Lord of The rings zo klein gekregen?

Ik vind dit namelijk erg raar, want de acteurs zelf zijn niet zo klein uit zichzelf. Dus hoe hebben ze dat gedaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.7K
Kimath
12 jaar geleden
Kijk hier eens, bij nummer 6: http://www.cracked.com/article_19140_8-movie-special-effects-you-wont-believe-arent-cgi.html En dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=jDlxpnRxDJs
Kimath
12 jaar geleden
Zie ook nog deze: http://www.youtube.com/watch?v=rP6omRRNum0
http://www.youtube.com/watch?v=a0fJUPU5xys
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Shit, je was me voor :P

Antwoorden (6)

hetzijn het mensen die een groei stoornis hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooit zo'n film gezien als power rangers, King Kong, etc.? Ooit naar Madurodam geweest?
Het is dezelfde, maar in plaats van een kleinere miniatuur decor gebruiken ze een grote decor bij hobbits.

Als een normaalgrote acteur communiceert met een hobbit-acteur, dan zijn het meestal twee aparte filmbeelden (dmv groene/blauwe schermen) die op elkaarzijn gemonteerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn inderdaad 'normale acteurs' die via trucage kleiner likken dan normaal. Het volgende komt van wikipedia:

Een van de meest gebruikt effecten is die waarin de acteurs die de vier Hobbits spelen kleiner lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Hiervoor werd onder andere forced perspective gebruikt. In sommige scènes werden stand-ins gebruik voor de acteurs, en werden scènes meerdere malen opgenomen met behulp van decorstukken op een andere schaal.

Forced perspective: een techniek waarbij gebruik wordt gemaakt van een optische illusie om een voorwerp groter, kleiner, verder weg of dichter bij te toen lijken dan het in werkelijkheid is.

Alle info komt van de wiki-app dus ik heb geen link voor je. Zoekterm: lord of the rings, fellowship of the ring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar hebben ze twee camera's voor gebruikt.
Als Frodo en Gandalf samen op een bankje zitten, dan staat er een half "klein" bankje, hierop neemt Gandalf dan plaats en er staat een half normaal bankje, waarop Frodo plaatsneemt.
Gandalf lijkt dan enorm groot op die bank, waar Frodo een normale lengte voor Hobbit-banken lijkt te hebben.
De beelden van die twee camera's worden samengevoegd, waardoor het lijkt alsof ze op dezelfde bank zitten, alleen Gandalf is dan veel groter dan Frodo.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb weten uit te leggen.
We waren in 2003 in het Te-Papa museum in Nieuw-Zeeland. In dat museum hadden ze een Lord of the Rings tentoonstelling, waar ze o.a. dit uitlegden.
We hebben daar ook een leuke foto laten maken, waarop mijn reisgenoot enorm lijkt ten opzichte van mij, terwijl we in real life ongeveer even groot zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank !
Ik hoop dat ze hem zien. De viaducten in Twente kunnen ze in ieder geval NIET over het hoofd gezien hebben :D
Twee verschillende camera's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De rest heeft het al grotendeels beantwoord. Ze hebben allerlij truukjes hier voor. Bijvoorbeeld:

Stand-in ( plaatsvervangende ) of Double acteurs die een stuk korter of langer zijn. In veel van de shots waar je de gezichten van de hobbits niet direct zal herkennen gebruiken ze kleine acteurs. Vaak zelfs kinderen! En soms gebruiken ze dus een uitzonderlijk lange stand-in wanneer je het gezicht van de hobbits wel duidelijk moet herkennen. Als het echt moet kunnen ze de gezichten van deze stand-in acteurs ook digitaal vervangen met die van de echte.

En de set van het huis van Bilbo is zo gebouwd dat hij aan één kant veel kleiner is als de andere. Ze zetten dan Gandalf in het verkleinde gedeelte terwijl ze Bilbo en Frodo in het grote gedeelte zetten. Hierdoor lijkt het alsof Gandalf een stuk groter is als Bilbo en Frodo!

Verder gebruikte ze zoals eerdere reacties al aan gaven natuurlijk ook gewoon digitale bewerking. Ze combineerde twee afzondelijk gefilmde beelden over elkaar alsof het in één opname gebeurde. Dit noemen ze Compositing.

Het is allemaal één grote goocheltruuk. Je word meer in de maling genomen dan je zou denken!

Check de video die ik heb toegevoegd, hier zie je precies de camera truuks die ze hier voor gebruiken.

In de bron heb ik een wikipedia artikel voor je die hetzelfde uitlegt.

Deze video ( http://www.youtube.com/watch?v=A2m2x8qJcGQ ) heeft beelden van de set voor de nieuwe film The Hobbit, als ik jou was zou ik even doorspoelen naar 4:40, hier staan ze op de set van Bilbo's huis. Als je op let kan je duidelijk zien dat het formaat van de set constant afwisselt, soms lijken ze erg lang en soms lijken ze erg klein.

Toegevoegd na 11 minuten:
Hier heb je nog een filmpje die het nog duidelijker uit legt

http://www.youtube.com/watch?v=a0fJUPU5xys&NR=1

Toegevoegd na 12 minuten:
En hier nog één met beelden van de kleinere en langere acteurs.

http://www.youtube.com/watch?v=DahUEogCzPM&feature=related
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
plusje van mij. Ik was te moe om alles uit te typen, je hebt er een mooi verhaal van gemaakt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Danku :) Ik studeer zelf VFX dus vandaar dat ik er zin in had om het hele verhaal uit te typen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Leuk! Heb je daar een studierichting voor? Welke?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ik vind dat soort dingen ook enorm interessant, ik heb daarom enorm genoten van de vele extra's op de Limited Edition dvd's, waar ze het ook helemaal uitleggen.