3D film van bioscoop ook thuis kijken?

Kun je een 3D film van de bioscoop ook thuis kijken? Je mocht het brilletje houden en het was dubbel beeld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

De meeste 3D Televisies tegenwoordig gebruiken actieve brillen. Je bioscoopscherm of televisie zal dan om-en-om het beeld laten zien voor het linker en rechter oog. Wanneer het beeld voor het linker oog op je scherm staat zal hij dus je rechter oog moeten afdekken. En wanneer er een beeld voor je rechter oog op het scherm staat zal hij het linker oog moeten afdekken. Hier voor heb je dus een electronische bril nodig die gesynchroniseerd is met je televisie, zodat hij weet wanneer hij een bepaald beeld op het scherm weer geeft en dus het passend oog kan afdekken.

Bij de meeste bioscopen gebruiken ze gepolariseerde brilletjes. Hier mee kunnen ze het beeld voor het linker oog en het rechter oog tegelijk op het scherm projecteren. Maar hoe zorg je er dan voor dat deze beelden dan bij het geschikte oog belanden?

Vrij eenvoudig, ze zorgen er voor dat beiden beelden een andere polarisatie hebben. Het beeld voor het linker oog zal bijvoorbeeld een frequentie hebben die alleen van links naar rechts beweegt. Het beeld voor het rechter oog heeft dan een frequentie die van boven naar beneden beweegt.
Het brilletje wat je op krijgt zorgt er voor dat één oog alleen maar licht binnen krijgt wat links en rechts beweegt door laat, en de andere boven naar beneden.

Dit zorgt er voor dat die gepolariseerde brilletjes erg goedkoop zijn om te maken, het is namelijk alleen maar een kwestie van twee verschillende soorten plastic filters per oog te gebruiken.

Deze technologie is vrij moeilijk om in een normaal beeldscherm te bouwen, je moet namelijk twee beelden tegelijk tonen. Waarbij je met actieve brilletjes er gewoon voor moet zorgen dat je scherm snel genoeg van beeld kan verwisselen.

Deze televisies zijn al wel op de markt, maar ze zijn erg duur. Ze worden vooral voor professionals en rijkelui verkocht.

Je KAN ze wel thuis aan de praat krijgen op een beamer, maar dan hebt dan nogsteeds twee beamers nodig die beiden op een eigen frequentie projecteren.

Dus nee, je kan dat gepolariseerde brilletje van jou niet gebruiken om 3D te kijken thuis, behalve als je veel geld hebt voor zo'n exclusieve televisie of een extra projector.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, met zo'n (half)doorzichtige passieve bril kun je niet thuis 3D kijken, want die werken met gepolariseerd licht. Je TV thuis zal geen polarisatiefilters hebben.
gvrox
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zou je er een kunnen kopen voor een tv of beamer?
gvrox
12 jaar geleden
Voor een TV zou je het niet zelf kunnen doen, de horizontale en verticale polarisatie moet per beeldlijn afwisselen, dat krijg je nooit met de hand goed. In theorie kun je wel een systeem met 2 beamers maken, met bij de 1 een verticaal polarisatiefilter voor de lens, en bij de ander een horizontaal polarisatiefilter. Maar dan moet je wel de mogelijkheid hebben om de ene projector het signaal voor het linkeroog te geven, en de ander die voor het rechteroog....
Dat kan alleen met dit brilletje als je een tv hebt waarbij de beeldlijnen om en om circulair gepolariseerd zijn. LG gebruikt deze techniek op nieuwe 3D televisies.