In de film agora wordt een verhaal verteld over de vrouwelijke filosoof agora, dat ze ontdekt heeft de aarde om de zon draai in de vorm van een ellips

mijn vraag is hierbij: hoe kan het dat hier een film over gemaakt is als er aan het einde verteld wordt dat al haar werk verloren is gegaan? Hoe weet men dat ze dat ontdekt heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

HISTORISCHE EVOCATIE. De regisseur verwerkt in het scenario de overgeleverde feiten over de stad Alexandrië bij de overgang van de Romeinse naar de christelijk periode onder de leiding van patriarch Cyrillus van Alexandrië die in oktober 412 de overleden Theophilus opvolgde. Één van schaarse historische bronnen over Hypatia is het werk van Synesius van Cyrene, de Griekse bisschop van Ptolemais (Lybische Pentapolis). Hij was een leerling van Hypatia in Alexandrië en er is een brief van hem aan Hypatia bewaard. Aan die historische context ontleent de regisseur het personage Synesius dat in het tweede deel van de film een voorname bijrol speelt. Over Hypatia zelf zijn slechts enkele feiten bekend. Die zijn in de film verwerkt. De regisseur heeft zelf de vele leemtes moeten inkleuren. Daarbij heeft hij rekening gehouden met de geest van de tijd. De personages van Hypatia’s assistenten, Davus en Aspasius, zijn fictief. Vooral de eerste speelt een grote rol in de film en helpt de regisseur om het verhaal te vertellen over het succes van de christelijke leer onder de slaven. Davus is immers de slaaf van Hypatia en hij is in het geheim christen. Via het personage van Hypatia brengt de regisseur de succesrijke Helleense filosofie van het neoplatonisme in beeld. Dat concretiseert zich in haar intellectuele passie voor de studie van de kosmos. Zij onderwijst het toen algemeen aanvaarde geocentrische wereldbeeld van Ptolemaius. In het eerste deel van de film komen enkele scènes voor waarin Hypatia de sinds Plato als goddelijk beschouwde figuur van de cirkel bestudeerd in relatie tot de komische bewegingen van de zon en de planeten. In het tweede deel verdicht Amenábar de latere overgang van het geocentrisme naar het heliocentrisme in Hypatia’s intellectuele honger om de kosmos te doorgronden. Daar is historisch geen enkel bewijs voor aangezien het geschreven werk van Hypatia volledig verloren is gegaan. De (moderne) ontdekking van de elliptische omwentelingsbaan van de planeten door Kepler in 1609, zou ook door Hypatia als hypothese zijn kunnen onderwezen. Zo verwijst de film naar Aristarchus die circa 700 jaar voor Hypatia al het heliocentrisme kende. Ingekort i.v.m. lengte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze lieten haar gewoon knutselen met vraagstukken die in die tijd nog onbeantwoord waren.

Men weet dus niet of ze daar ook daadwerkelijk mee bezig was, vandaar dat de film, ook al gebaseerd op een waargebeurde periode, fictief is.