Ontploffen auto's werkelijk als ze in een dal vallen of tegen elkaar aanbotsen?

Wat je nogal vaak bij films ziet is dat een auto over de rand van een rots rijdt en naar beneden valt, waarop een enorme vuurbal volgt doordat de auto ontploft.

En zag laatst ook een film waarin een trein tegen een auto botste waarop ook een ontploffing volgde met een enorme vuurbal.

Gebeurt dat eigenlijk wel als er verder geen explosieven in de auto aanwezig zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Kimath
13 jaar geleden
Nee, kijk mythbusters maar eens, hebben ze meerdere keren getest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet eens mythbusters; er gebeuren vaak genoeg botsingen op de Nederlandse wegen zónder explosieve gevolgen dat het merkwaardig is dat iemand zou denken dat het wél "de norm" zou zijn.

Antwoorden (4)

Nee een auto ontploft niet, hooguit een steekvlam maar echt ontploffen doet die niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit was trouwens ook eens te zien bij Mythbusters. BUSTED!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
Dat gezegd; helemaal onwaar is het niet. Er is een model Ford Pinto geweest dat een reputatie had erg snel in brand te vliegen bij botsingen door een gebrek aan de tank. De rest is Hollywood fictie. Explosies zien er nu eenmaal goed uit....

Lees de onderstaande link eens. Daar kan je redelijk wat mooie voorbeelden vinden van hoe Hollywood tegen auto's aan kijkt (er wordt ook uitgelegd hoe mensen die dit geloven behoorlijke schade aan slachtoffers kunnen aanrichten door ze te verplaatsen om ze te redden van de 'gevaarlijke' auto).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 9 van de 10 gevallen hoor je alleen een enorme klap en that's it.
Dat is natuurlijk in films lang niet zo spectaculair dus vandaar dat daar nog een extraatje aan toegevoegd wordt met het laten ontploffen van de auto.
De brandweer komt erbij als iemand er uitkgenipt moet worden, niet om te blussen. Al kan er natuurlijk altijd wel eens een auto branden, maar das ook nog vaak aangestoken.