*SPOILER, LEES DEZE VRAAG NIET DOOR ALS JE STAR WARS NOG WILT KIJKEN* hoe komt het dat Darth Vader aan het einde van de laatste film overlijdt?

is het doordat hij zijn helm afheeft? en waarom laat hij luke zijn helm afnemen, hij zegt dat de dood toch niet meer tegen te houden is, maar waarom dan? Luke Skywalker krijgt super veel schokken van The Emperor's Force Lightning, Maar Darth Vader maar heel weinig.. zou het komen omdat Darth Vader al verzwakt is door zijn pak?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat!? Gaat Darth vader dood!?!? Neeeeeeeeeeee!

(Je spoilerwaarschuwing komt niet helemaal uit de verf...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ MisterWrite echt niet? of maak je een grapje:)? anders verwijder ik mijn vraag namelijk meteen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Catcher
Ik maak een grapje; Star Wars heeft me nooit zo geïnteresseerd.
Maar je spoilerwaarschuwing werkt hier niet omdat de spoiler er direct op volgt. Je hoort een flinke lege ruimte te laten tussen de waarschuwing en de spoiler zelf, zodat mensen die niet gespoilerd willen worden de kans krijgen om af te haken.

Het beste antwoord

De oorzaak is naar mijn mening juist niet het afzetten van de helm. Tegen het einde wordt Darth Vader (DV) voortgesleept door Luke maar zakt steeds door de knieën
DV zegt dan: ‘Luke, help me take this mask of.’
Luke: ‘But you’ll die’
DV: ‘Nothing can stop that now, just for once, let me look on you with my own eyes’.
(dit kun je zien in het youtube filmpje dat ik bij de bronvermelding heb toegevoegd).

Daaruit kun je opmaken dat hij al stervende was voordat zijn masker werd afgezet.

Maar waaraan overlijdt hij dan wel? Zoals bij het andere antwoord al is gezegd wordt het niet duidelijk uit de film of door commentaar van George Lucas zelf, maar ik heb er wel een theorie over. In de vulkaan (episode 3) zijn de armen en benen en allerlei lichaamsfuncties van Anakin (DV) al zwaar beschadigd. De enige reden dat hij nog leefde was omdat hij vol was gehangen met allerlei electronica om hem in leven te houden. Een soort draagbare intensive care unit. Mijn theorie is dat de force lightning van de Emperor kortsluiting heeft veroorzaakt in de apparatuur die DV in leven hielden. Door de stroomstoot van de Emperor (ook al was hij kort) functioneerde de apparatuur die DV in leven hield niet meer, daardoor zou hij hoe dan ook sterven. DV koos ervoor dat bij voorkeur zonder helm te doen. Hij wist toch al dat hij zou gaan sterven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het daadwerkelijk overlijden van Darth Vader heeft als oorzaak het afnemen van zijn helm, die zijn vitale functies ondersteunt.

Dat neemt niet weg dat Darth Vader al sinds zijn verwondingen -opgelopen in Episode 3- lichamelijk ernstig verzwakt is, en afhankelijk is van de levensonderhoudende apparatuur die in zijn pak/kostuum is ingebouwd. Bovendien is hij verzwakt door de verwondingen die in de loop der tijd zijn opgelopen, met name in deze laatste film.

Dit is niet de officiële verklaring van George Lucas; deze geeft hier nergens een verklaring voor. Het is slechts een logische interpretatie. Uiteraard moet je in het geval van Science Fiction films altijd rekening houden met Fiction, en kan iedere gebeurtenis voorkomen zonder dat hier een logische of wetenschappelijke verklaring voor te geven is.