Ik koop graag dvd's, maar is dit wel handig met oog op de blue rays?

Ik ben bang dat ik op den duur niks meer aan mijn dvd's zal hebben, omdat de blue rays in aantocht zijn. Zal dit snel gaan, of zal de dvd speler altijd blijven bestaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik had een flinke verzameling VHS verzameling opgebouwd, en ik ging nog door met het kopen hiervan ook al was de opmars van de DVD al zeer ver gevorderd. Hier heb ik nu spijt van, want ik heb heel mijn verzameling VHS banden voor (bijna) niets weggedaan. Soms zelfs nog in de folie! Dit omdat ik volledig op DVD ben overgegaan.
Ik had natuurlijk de VHS films kunnen houden, het zijn gewoon nog dezelfde films en de kwaliteit over het algemeen gewoon goed. Maar op een gegeven moment begin je steeds meer de voordelen van DVD's te zien. Niet meer hoeven terugspoelen, slijten minder, sneller hoofstukken overslaan, nemen veel minder plek in en verslijten je apparatuur minder snel. Als je dat eenmaal gewend ben, wil je eigenlijk gewoon geen VHS meer. Maar zonde blijft het altijd!

Maar ok.. dat was je vraag niet. We zijn nu een aantal jaren verder, en iets soortgelijks gaat nu gebeuren. Dvd's worden goedkoper, vaak opgeruimd, maar je weet dat over een paar jaar de Blu Ray het heeft overgenomen, met superieur beeld en geluid, en steeds vaker in 3D!
Maar toch is het niet helemaal hetzelfde.. zoals al gezegd is, een Blu ray speler zal zeer waarschijnlijk altijd ook een normale DVD kunnen afspelen, net zoals een DVD speler nu altijd een VCD kan afspelen. Dus je hoeft er nooit andere apparatuur voor te kopen, die ook nog plaats inneemt. Het is even groot, de Blu Ray neemt evenveel plaats in beslag en het gemak is hetzelfde.
Blijft over de beeldkwaliteit. Maar ik denk dat veel oudere films nooit meer in betere beeldkwaliteit uitgebracht gaat worden. En trouwens.. zoveel draagt de beeldkwaliteit niet bij tot het kijkplezier. Als je van slapstick houd, doe je toch ook niet je oude Laurel en hardyfilms weg? Die blijven geld waard. Ik zou gewoon de DVD's blijven kopen, als het een stuk goedkoper is als de Blu Ray. En anders, waarom niet alvast een Blu ray aanschaffen? Voor minder als 100 euro heb je er al 1. Hoewel.. meestal heb je dan ook een nieuwe TV nodig met HDMI.. dus dan kan ik het wel begrijpen dat je nog even wilt wachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ze zullen je altijd bezig blijven houden, eerst video banden, toen dvd's, nu blue rays, straks 3d en ze zullen altijd iets nieuws blijven uitvinden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat valt wel mee hoor
in de meeste gevallen zal een blu ray speler ook dvd's aan kunnen.
Blu ray is waarschijnlijk ook alleen mooi om te zien op een hd tv dus het is overbodig om er 1 te kopen voor je pc of oude breedbeeld
En ze zijn voordeliger dus
13 jaar geleden
Kan wel zijn maar je koopt die dvd toch omdat je nú wil
kijken?
Er zal altijd weer iets nieuws bij komen waardoor vorige ouderwets word.Heb nog steeds een stapel LP's op zolder
liggen en een pick-up die het nog wel doet maar gebruik deze nooit meer.
Je kan natuurlijk ook 5 jaar wachten maar misschien is
blue-ray dan alweer ouderwets....
Ik verwacht niet dat DVD binnen 5 jaar verdwenen is want
door de economische crisis zullen veel mensen de aankoop van nieuwe apparatuur uitstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
DVD's zullen wel minder worden, maar de meerwaarde van een blu ray is op veel apparatuur zeer gering. Mede omdat de blu rays vaak als een goedkoop aftreksel van de reeds bestaande DVD's zijn gemaakt.
Over pak em beet 5-8 jaar zal de DVD redelijk schaars worden en men meer en meer naar blu ray en 3D gaan, maar dat kan ook rustig nog 10-15 duren, aangezien niet iedereen al z'n apparatuur zo snel weer de deur uit wil/zal doen.