Wat wil de maker van de film "la pianiste" duidelijk maken met deze film?

ik zag de film gisteren, en vond 'm verwarrend en qua eind onbevredigend.
ik zou graag persoonlijke meningen horen op mijn vraag.

13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

200 user reviews, daar moet wel wat nuttigs in staan:
http://www.imdb.com/title/tt0254686/
:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De eerst film die ik van de Oostenrijkse regisseur en zwartkijker Michael Haneke zie en ik had een slechtere kunnen uitzoeken. De film zou meer verhaal, meer emotie en minder experiment bevatten dan zijn eerdere films. Het bleek een intense ervaring en niet zo kil als gevreesd. Het verhaal blijft ver buiten de bioscoop door het hoofd spoken met alle kleine en grotere thema’s die Haneke door de film verweefde. Zo kunnen terloopse uitspraken van Isabelle Huppert achteraf grote betekenis krijgen. Net als haar tics, haar relatie met haar moeder, de ontbrekende informatie over haar vader enzovoort.

Huppert speelt een vrouw die haar emoties totaal niet in bedwang heeft. Als bescherming daartegen toont ze deze niet of nauwelijks. Maar de camera heeft haar gevangen, zonder dat zij het in de gaten heeft. Stukje bij beetje leren we haar beter kennen; de nauwelijks zichtbare tics, haar voyeuristische kant, haar perverse behoefte om zich te mutileren in het nabijzijn van anderen en haar hysterisch, benauwde relatie met haar moeder. De jongeman die in haar ban komt (ook een mooie rol van Benoit Magimel), is talentvol, aantrekkelijk, sociaal zeer begaafd en heel direct. Hij wordt op een vreemde manier tot deze kille afstandelijke vrouw aangetrokken.

Beetje bij beetje windt Haneke de kijker om zijn vinger. Hij wekt gemakkelijk sympathie op voor de geduldige, aandoenlijke pogingen van Magimel om tot Huppert door te dringen. Pas na de film rijst het vermoeden dat daar iets niet klopt. Waar komt die rare obsessie voor haar vandaan? Heeft hij iets met mysterieuze oudere vrouwen die moeilijk te krijgen zijn? Dit stemt niet overeen met zijn vlotte levensstijl. Deze man lijkt zich onschuldiger voor te doen dan hij is. Zijn mensenkennis heeft in haar een heel labiel kwetsbaar persoon ontdekt. Nieuwsgierig in hoe ver hij met haar kan gaan, blijkt de sympathieke Magimel in staat haar fysiek te vernederen. De charmeur verkoopt het Huppert (en de kijker) alsof hij het allemaal voor haar doet. De werkelijke reden van het spel dat deze twee met elkaar spelen blijft in het ongewisse. Haneke speelt een soortgelijk spel met zijn publiek onder dezelfde voorwaarden die Huppert aan Magimel stelt, het mag alleen toekijken en zwijgen.

.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik hoop,dat dit een paar vragen beantwoordt.