Dat wordt bepaald door de medewerkers van Kijkwijzer: http://www.kijkwijzer.nl/classificaties2.php?id=48461.
Die medewerkers zijn daar speciaal voor opgeleid; ze worden codeurs genoemd. Zij bekijken een productie zorgvuldig en beantwoorden een vijftigtal vragen over wat ze gezien hebben. Daarna berekent een Kijkwijzercomputerprogramma welke classificatie de productie vervolgens krijgt. De vragenlijst die de codeurs moeten invullen, is ontwikkeld door een groep gerenommeerde wetenschappers op het gebied van media en jeugd. Zij hebben gebruik gemaakt van onderzoeken naar de schadelijke invloed van audiovisuele producties op kinderen en jongeren. Tevens is er zorgvuldig rekening gehouden met de wensen van ouders en opvoeders. Alles tesamen maakt dat de vragenlijst in de praktijk een betrouwbaar meetinstrument is gebleken. Die lijst kan je downloaden: http://www.kijkwijzer.nl/upload/download_pc/6_Vragenlijst_Januari_2009_site.pdf
De codeur beoordeelt een film op geweld, angst, seks, discriminatie, drugs- en alcoholgebruik en grof taalgebruik. Aan elk van deze onderwerpen wordt een leeftijd gekoppeld. Het onderwerp met de hoogste leeftijdsscore bepaalt het uiteindelijke leeftijdsadvies dat Kijkwijzer aan een productie geeft.
Amadea