Wat is een goede documentaire/film die uitlegt wat illuminatie is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K
Amadea
13 jaar geleden
Welke soort illuminatie bedoel je? Zonder toelichting is het niet mogelijk hier een antwoord op te geven. Platje verwijst naar Illuminati, een of andere sekte die bizarre rituelen uitvoert. Dat heeft toch niets met verlichting te maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ehhh... ja, maar waarom zou je een film/docu nodig hebben om uit te leggen wat verlichting is (lamp-verlichting en zo). Of misschien wordt de spirituele versie van verlichting ook als illuminatie aangeduid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik bedoelde illuminati als geheel? hoe ik het moet uitleggen aan de klas

Antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien bedoel je deze illuminatie. ( Niet te verwarren met illuminati )

Illuminatie is de term voor het versieren van middeleeuwse handschriften, zoals getijdenboeken.

De Latijnse term illuminare betekent letterlijk "verlichten". De boekverluchting had als doel de tekst toe te lichten, te ontsluiten en te verfraaien om daardoor de lezer tot een beter begrip van de tekst te brengen.

De illuminatie begint met de boekindeling. De rubricering werd letterlijk met rood (Latijn: rubrum) aangebracht: zo werd het begin van een nieuw boek of een nieuw hoofdstuk duidelijk gemarkeerd. Belangrijke woorden kregen soms een andere kleur. In de bovenmarge gaf men met (gekleurde) cijfers eventueel het nummer van het hoofdstuk aan. De initiaal, de beginletter van een hoofdstuk werd vaak groter geschreven of kreeg zelfs een miniatuur.

De miniaturen illustreerden vaak letterlijk de tekst, maar verwezen ook soms naar overkoepelende ideeën en concepten of beeldden een symbool af dat goed bij de inhoud van de tekst paste. Illuminatie kon heel verschillende vormen aannemen. Beroemd zijn met name de versieringen in de marges van handschriften.

Toegevoegd na 5 uur:
Sorry, hier komt ie alsnog.

Toegevoegd na 6 uur:
Heb geen documentaire kunnen vinden, maar misschien heb je iets aan de volgende site?

http://www.illuminati-news.com/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Uh, de bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Illuminatie_%28boeken%29 of ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik bedoelde dus illuminati