Nee. Anne Frank is beroemd geworden door haar dagboek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee natuurlijk niet.
Waar zouden wij haar dan van moeten kennen?
Er zijn miljoenen mensen getransporteerd.
Alle gegevens over Anne Frank zijn pas na het succes van haar dagboek weer opgezocht en achterhaald.

Haar dagboek ontleent zijn grootste kracht aan z’n authenticiteit. Je leest de woorden die dat talentvolle meisje in die rampzalige omstandigheden, daar aan de Prinsengracht, zelf schreef. En je komt daardoor heel dichtbij haar.

Anne Frank is wereldberoemd, ze is uniek. Maar ze is een van de duizenden Nederlanders die in de tweede wereldoorlog hun diepste gedachten toevertrouwden aan hun dagboek.

Eindeloze stapels dagboeken zijn er na de oorlog ingeleverd bij het toenmalige RIOD (nu NIOD), en historici hebben er geregeld gebruik van gemaakt. Er komen nog steeds onbekende dagboeken boven water. Gevonden op zolder, ingeleverd bij regionale archieven. Ze zijn een bijzondere bron voor onderzoekers – omdat ze authentiek zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, dan was ze slechts een cijfer in de statistieken geweest....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien, als ze de kamp had overleefd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als Anne Frank haar dagboeken niet geschreven had en deze niet openbaar/ gepubliceerd geworden waren, was zij helaas slechts een van de zes miljoen Joden geweest die volslagen zinloos gruwelijk vermoord zijn en waarvan verreweg het grootste deel naamloos ten onder gegaan zijn.
Het is op zich een wonder dat die dagboeken behouden zijn gebleven.
Daarmee staat Anne Frank model voor zoveel kinderen die
niet aan de moordzucht van de NAZI's hebben kunnen ontsnappen en zien we wat een kostbaar menselijk talent
daarmee verloren gegaan is.
Het had niet veel gescheeld of ze hadden ook Albert Einstein te pakken gekregen, alsmede andere zeer grote
geleerden, die onder de Joden zwaar bovengemiddeld
vertegenwoordigd zijn.
Het blijft vreemd dat een van de meest begiftigde volkeren door Hitler als minderwaardig geacht werden.
Dit besef heeft mogelijk de jaloezie tegenover het Joodse volk veroorzaakt en dit heeft in het zieke brein van Hitler tot ( een van de ) grootste genocide aller tijden geleid....
Laten we in Anne Frank ook alle andere slachtoffers in gedachte en ere houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dan was ze slechts een nummer geweest tussen
A-25060 en A-25271

Ze werd op 3 september 1944 op transport gezet samen met haar moeder, zus en vader, het laatste transport van Kamp Westerbork naar Auschwitz - Birkenau. Ze arriveerden op 5 september 1944 in Auschwitz, in dat bewuste transport zaten 1019 Joden. De vrouwen in dit transport, waaronder Edith, Margot en Anne Frank kregen de nummers in de serie A-25060 - A-25271, exacte nummers zijn verloren gegaan. Acht weken later werden Anne en Margot op transport gezet naar Bergen Belsen, waar ze het leven lieten ergens in Maart 1945.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet ik wel zeker van niet. Het is de schrijfstijl wat het zo persoonlijk maakt en daardoor is Anne Frank gebombardeerd tot Nederlands symbool voor de jodenvervolging en alle drama's daar omheen geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, anne Frank is juist beroemd geworden door haar dagboek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Zonder haar dagboek zou haar verhaal niet zo naar buiten zijn gekomen. Het verhaal van Anne is niet uniek; Sterker nog: Soortgelijke ervaringen hebben grote aantallen mensen mee gemaakt. Maar die hadden geen dagboek en zijn 'vergeten'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze nog uit de concentratie kamp levend zou komen misschien want ze heeft wel wat meegemaakt in dat huis.. Maar voorderest nee,ze zou nooit beroemd kunnen worden want er wonen/woonde vast wel meer mensen die de 2e wereldoorlog hebben overleefd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee want dan zou niemand haar gekend hebben. Door het dagboek is ze bekend geworden.