Hoe kwam andre van duin aan zijn achternamen?

Andre van Duin heette vroeger Andre Kloot. Dat is verandert in Kyvon. Zijn artiesten naam werd van Duin. Hoe kwam hij aan die namen?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_van_Duin

een jaar geleden
6.4K

Antwoorden (2)

Niet André zelf heeft zijn oorspronkelijke achternaam Kloot laten wijzigen in Kyvon, maar dat is door zijn vader bij koninklijk besluit geregeld op 4 maart 1966. André gebruikte toen al de artiestennaam Van Duin. Toen de komediant achttien was had hij al door dat een grootse carrière alleen mogelijk was met een goed klinkende naam. "Van Duin" klinkt oer-Hollands en staat voor ‘dichtbij de mensen’, spreekt alle lagen van de bevolking aan, is niet te deftig en niet te plat. Lang hoefde hij er niet over na te denken, want het gezin ging altijd op zomervakantie in Hoek van Holland en genoot daar van de duinen.

Wie een achternaam heeft die “onwelvoeglijk of bespottelijk” is krijgt van de overheid toestemming om die naam te veranderen. Men is niet vrij in de keuze, de nieuwe achternaam moet zoveel mogelijk lijken op de bestaande naam. Bijvoorbeeld door een paar letters te veranderen.
Amadea
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
"De nieuwe achternaam moet zoveel mogelijk lijken op de bestaande naam": toch gek, Kyvon lijkt er totaal niet op. Koot, Knot of Knoop zou meer voor de hand liggen.
Ik heb niet kunnen vinden waarom de vader deze naam gekozen heeft.
erotisi
een jaar geleden
Mogelijk dat voor gebruik moeder naam minder eisen zijn. Vraag me overigens wel af waar de naam Kyvon vandaan komt, klinkt niet Nederlands?
Amadea
een jaar geleden
Google vertaalt het als het Griekse woord voor kubussen. Maar het lijkt mij stug dat die betekenis ermee wordt bedoeld. Het is wel een woord van vijf letters dat met een K begint en een o bevat.
Pieterke
een jaar geleden
@erotisi, @SimovV en @Amadea: Zijn moeders achternaam was Kyvon. Daarom heeft André deze naam gekozen en zijn vader heeft dus de achternaam van zijn vrouw aangenomen. André heeft zelf ook voor deze naam gekozen, dus niet omdat zijn vader zijn naam veranderde. Dat heeft André zelf een keer op de tv verteld.
Amadea
een jaar geleden
Maar dat klopt niet Pieterke, zijn moeder heette van haar meisjesnaam Wielders.
SimonV
een jaar geleden
Minduimpje is wat overdreven. Compensatieplus.
Pieterke
een jaar geleden
@Amadea: Ik heb altijd gehoord en gelezen dat haar meisjesnaam Kyvon was.
Dan weet ik het ook niet.
erotisi
een jaar geleden
Adrianus Marinus Kloot (Rotterdam 1910-1977), naamswijziging K.B. 4-3-1966: Kyvon; zoon van Cornelis Kloot (Giessendam 1876-Rotterdam 1961); kleinzoon van Cornelia Kloot (Giessendam 1822-1854); dochter van Joost Kloot [A.J. Stasse e.a., 'Kwartierstaat van André van Duin, 65 jaar', in: GN 67 (20120), nr 3, p 122-123].
Andre van Duin kreeg zijn achternaam van zijn vader, die de naam van zijn moeder aannam. Zijn vader was de zoon van een boer uit Duin en Daal, waar de achternaam vandaan komt.
10 maanden geleden