Waarom zijn mensen zo gefascineerd door Joran van der Sloot?

Hij krijgt meer media aandacht dan veel andere criminelen het lijkt alsof hij wordt een soort media held of een celebrity, waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeievraag! Best bijzonder had hij al zolang de gemoederen bezig houdt en iedereen een mening over hem heeft.

Het beste antwoord

Joran is een crimineel met een gezicht. Hij ziet eruit zoals een doorsnee knul van die leeftijd eruit ziet. Dit maakt dat mensen zich makkelijker in de situatie kunnen verplaatsen, dan wanneer ze zijn uiterlijk niet kennen, of wanneer hij er minder doorsnee uit zou zien.
Het feit dat zo'n (ogenschijnlijk normale) knaap bovendien uit een keurig gezin komt, versterkt dit.
Verder is hij in veelbekeken tv-programma's ter sprake gekomen en zelfs geweest. Een keer heeft hij zich daar spectaculair gedragen (wijn gesmeten in het gezicht van Peter R de vries)
De misdaden die Joran (zoals we kunnen aannemen) heeft gepleegd zijn gruwelijk. En ook hier is verplaatsing in de situatie voor de hand liggend. Immers: in de meeste families komen meisjes voor, die regelmatig een avondje stappen en jongens als Joran tegen het lijf (kunnen) lopen.
Eerlijk gezegd vind ik dat al die aandacht ook wel wat minder kan. Vooral omdat ik weet dat Joran helemaal kickte op alle aandacht die er wereldwijd aan hem geschonken werd.
Ik twijfel er overigens aan, of dat nu ook nog het geval is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat deze persoon qua persoonlijkheidsstructuur een heel bijzonder geval is met duistere en onopgehelderde kanten. Daarbij komt dat er mooie jonge vrouwen in zijn nabijheid de dood hebben gevonden. Het meest mysterieus is natuurlijk de verdwijning van Nathalie Holloway, spoorloos ???? Niet gek dat media veel aandacht besteden aan deze figuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze figuur?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja foutje; 'deze' omdat ik aanvankelijk een heel ander woord in gedachte had: deze bloedhond....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was dan per ongeluk helemaal goed: het is 'de figuur' als je met 'figuur' een persoon bedoelt, niet 'het figuur'. Dus ook 'deze figuur'. http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=figuur
Waarschijnlijk omdat het rond Natalee Holloway zo vaag gebleven is, hij heeft het bekend en weer terug getrokken. Hij is er nooit voor veroordeeld, hij komt hij ook kil en koud over.
Niemand snapt zijn beweegredenen.
Ik denk dat ze daarom alles van hem willen weten, ze willen hem graag snappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is intrigerend omdat hij wellicht buiten dit meisje om ook Natalee heeft vermoord. Hij blijft daar mee wegkomen en dat is heel raar. Hij kan het niet gedaan hebben, maar het kan ook wel zo zijn en waarom is het toch zo moeilijk omdat te ontdekken.
Hij lijkt erg koelbloedig en harteloos, iets waar je toch over na blijft denken, is hij echt zo, is hem iets overkomen in zijn jeugd of is dit zijn karakter of heeft hij een gruwelijke persoonlijkheidsstoornis.
Waarom is hij zoals hij is en wat is het verhaal erachter.
Intrigerend en tegelijk huiveringwekkend maar misschien ook iemand om medelijden mee te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb medelijden met de ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn vader is inmiddels (van ellende!?) overleden, Ineke
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Persoonlijk ben ik 1 van die personen die heel erg gefascineerd is door Joran. Ik volg dag en nacht alle berichten van over de hele wereld en lees echt alles wat er maar bekend over hem is. Als je me nu vraagt waarom ik dat doe (zoals jou vraag is), kan ik je vertellen dat ik het niet kan verdragen dat de diverse rechtsystemen niks hebben gevonden om deze persoon op te sluiten. Dat ze hem gewoon laten lopen en dat hij zich het ook kan permiteren om een parasieten leven te leiden. Ik walg van dit soort ongerechtigdheden en wil alleen maar gerechtigdheid zien. Levenslang in Peru (en dan ook echt levenslang).
Natuurlijk staat de media weer klaar met iedere kleinigheid, omdat het op dit moment een zg. "hot item" is en daar valt veel aan te verdienen. Over een half jaar hoor je vrijwel niks meer en horen we alleen nog iets als Joran ontsnapt, afgemaakt wordt of overplaatsing krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland is een klein landje. En heeft dus GELUKKIG maar zelden een landgenoot met dit soort extreem gedrag van die leeftijd.Want dat heeft er zijlings mee te maken. En dat is gewoon erg interessant voor tv.
ten eerste is dit al het 2e ernstige delict waar hij van word verdacht en ten 2e gebeurt het alweer in de komkommertijd dus dan snakken de mensen naar een beetje sensatie.
Inprinicipe vind ik het heel verkeerd dat hij inderdaad zoveel media aandacht krijgt. Ten eerste omdat je dan inderdaad al bijna spreekt van een beroemdheid Iedere idols kandidaat droomt van zoveel bekendheid (al is het uiteraard niet op die zelfde manier als dat hij het krijgt) maar hij krijgt het toch.
En ten 2e Maar dat doet er eigenlijk niet zo toe heb ik nog altijd een heel klein beetje medelijden met zijn moeder.
Omdat ik zelf ook moeder ben en ik er niet aan moet denken dat bijna de halve wereld zo,n pest hekel heeft aan mijn zoon. brrr.
Maar goed zo,n extreme persoonlijkheid houd de mensen nou eenmaal graag geboeid.Ook al is het negatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Psychopaten missen het vermogen tot medeleven met andere mensen. Dat is altijd fascinerend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15 jaar geleden was internet nog niet tot iedere huiskamer binnengedrongen. Hetzelfde met mobiele telefoons, satelieten etc. We kunnen alles in realtime volgen en zien zelfs hoe de cel van Joran er uit ziet! Elke keer denk ik dat het de laatste keer is dat ik iets over Joran van der Sloot heb aangeklikt, maar op een of andere manier blijf ik ook geïntrigeerd!