Muziek: Is welke bekende nummers zit een verborgen of dubbelzinnige boodschap?

Toegevoegd na 7 minuten:
Liedjes die iedereen braaf meezingt zonder echt te beseffen waar het over gaat...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Altijd is kortjakje ziek..

'Kortjakje betekent 'wijd / open bloesje' en verwijst naar het uitdagende beroep van Kortjakje. 'Altijd ziek' is een metafoor voor iedere dag in bed: prostitutie. Zondags gaat Kortjakje schijnheilig naar de kerk met een met zilver beslagen bijbel, een verwijzing naar de profijtelijkheid van haar professie.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Queen: "anotherone bites the dust", in dit nummer zit de boodschap;"start to smoke marihuana".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het stikt daarvan. Een van de bekende is een nummer van de Beatles uit 1967: Lucy in the Sky with Diamonds. Volgen velen zouden deze woorden een referentie zijn naar de drug LSD, waarmee The Beatles, en met hen vele andere artiesten experimenteerden.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ ja klopt ik kwam even niet op lucy in the sky with Diamonds, ik zat me suf te piekeren. Deze is juist.
Hotel California, er zijn wel verschillende soorten uitleg die toegepast worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
De abstracte opzet van de tekst heeft ertoe geleid dat veel mensen er hun eigen interpretaties aan hebben gegeven. Een veelgehoorde theorie is dat de tekst een allegorie is voor het hedonisme en de zelfvernietiging in muziekindustrie van Zuid-Californië gedurende de jaren 70 van de 20e eeuw. Don Henley noemde het "our interpretation of the high life in Los Angeles"[1]

Tijdens een optreden in The Howard Stern Show op 17 juli 2008 gaf Don Felder de volgende omschrijving van de oorsprong van de tekst:

"Don Henley and Glen wrote most of the words. All of us kind of drove into LA at night. Nobody was from California, and if you drive into LA at night... you can just see this glow on the horizon of lights, and the images that start running through your head of Hollywood and all the dreams that you have, and so it was kind of about that... what we started writing the song about. Coming into LA... and from that Life In The Fast Lane came out of it, and Wasted Time and a bunch of other songs."

Andere theorieën over de tekst zijn dat de tekst satanistische aspecten zou bevatten (met name de zin but they just can't kill the beast), dat het hotel uit het lied het Camarillo State Mental Hospital (een inrichting voor mentaal gehandicapten) zou zijn, en dat de tekst een metafoor is voor kanker. Al deze theorieën zijn echter ontkend door de Eagles.[2]

Een populair gerucht aan de University of North Texas is dat het lied zou gaan over Don Henley’s ervaringen van toen hij met Bruce Hall samenwoonde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Smurfenlied!! Pas maar op....! Zelfs de liedjes van 'onze' Vader Abraham blijken een verborgen boodschap te hebben - zie bron.
(zie het als amusementswaarde, niet zozeer als serieus bericht...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Annie M.G. Schmidt liet iedereen meezingen:

....Stekkie van de Fuch Fuch Fuchsia

En dat in een tijd waarin de normen en waarden nog wel aanwezig waren. Het F.woord werd luidkeels door elke nette burger uit volle borst meegezongen.

In wikipedia:
Het lied Wil u een stekkie van Annie M.G. Schmidt (tekst) en Harry Bannink (muziek) uit de serie Ja Zuster, Nee Zuster gaat over een stekkie van de fuchsia. In het refrein komt de regel "van de fuch fuch fuchsia" voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat is toch niet dubbelzinnig! Dat is gewoon lekker Fuck, fuck, fuck zingen. Echt Annie MG Schmidt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Annie MG heeft dit lied geschreven om Barry Stevens, een jonge Engelse acteur die vanwege zijn homoseksuele geaardheid zijn geluk in Amsterdam gezocht had, een plezier te doen. Kon hij lekker Fuck zingen. En Annie wist wel dat die bekrompen Hollandersde lol ervan niet zouden doorhebben.
Zij schreef ook origineel: "Vader is een lul", in "Op een mooie Pinksterdag", wat officieel toch maar geworden is: "Vader is een nul".
White Rabbit van The Great Society lijkt over Alice in Wonderland te gaan, maar zit vol met verwijzingen naar drugsgebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
The Great Society is later hernoemd tot Jefferson Airplane, die er een grote hit mee had.
rose
14 jaar geleden
Niet correct, hapax. TGS speelde in het voorprogramma van JA. Grace Slick werd bij TGS weggehaald door JA en nam de songs 'Someone to love' (dat bij JA Somebody to love werd) en het door haarzelf geschreven 'White Rabbit' mee. Der rest is bekende geschiedenis.
Butterfly - jason mraz.
Het lijkt zo onschuldig, maar jason is best een viespeukje :p desalniettemin leuk liedje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lets go outside van George Michel.
Na zijn arrestatie vanwege onzedelijke handelingen in het openbaar, een boodschap aan de sterke arm die hem gearresteerd heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo vind ik nog steeds, Welterusten meneer de president, van Boudewijn de Groot,een nummer die heden ten dage nog steeds van toepassing is.of het nu om Amerika of Nederland gaat.Een echte duidelijke boodschap , toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In onder andere:
K3 - Oma's aan de top (Als je hem achterstevoren afspeeld hoor je 'Grote massa moord')
Pink Floyd heeft veel diepzinnige muziek gemaakt
Doe Maar - De Bom (Referentie naar de koude oorlog)
Er zijn er zo veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lilly Allen - It's not fair.

Het lijkt een lief liedje maar het is een
veroordeling van een egoistische vriend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rihanna - Umbrella
en misschien ook andere liedjes van haar.
In dit filmpje legt een man het helemaal uit over de videoclip en de lyrics.

Rihanna's "Umbrella" Is A Satanic Song???