Is het haalbaar dat er tegenwoordig weer een idool komt zoals wat Elvis, Mj, of Madonna veroorzaakte?

Voor zover mij bekend is er sinds tijden geen idool meer geweest als bovenstaande personen.
In ieder geval niet op zo'n grote schaal.

Bovengenoemden kwamen kennelijk met iets nieuws en hadden daarnaast de ultieme uitstraling en het natuurlijk talent om gillen en hysterie op te wekken naast andere kwaliteiten.
Er zijn uiteraard idolen die al dan wel of niet een tijd mee gaan en ook gillende fans hebben, echter lijkt dit niet op die massahysterie die Elvis bv veroorzaakte.

Komt dit doordat we alles al zo'n beetje gehad hebben qua 'nieuws' en omdat we alles over onze idolen kunnen opzoeken waneer we maar willen ipv te wachten waneer hij weer op tv verschijnt?
Of kan er altijd nog iets nieuws in de muziek-entertainment wereld komen wat ons nog kan shockeren en verbazen zoals toen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lady Gaga?
Amadea
11 jaar geleden
Juist, Laurena, precies ook mijn gedachte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het niet weten omdat het er nu 13 in een dozijn zijn pff.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb wel aan Lady Gaga gedacht.
Goeie entertainer en zeker verfrissend, hoewel ik haar niet zie in het rijtje tussen Madonna en MJ qua bereik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is tegenwoordig zoveel keuze welk elkaar snel opvolgt.
Verder wordt je doodgegooit door talent shows.
Tijden veranderen (internet enz) dus is hun "beroemdheid" ook van korte duur.
Volgens mij :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergeet aub de massa (puber) histerie niet bij een optreden van Justin Pieper.
Amadea
11 jaar geleden
Tieneridolen zul je buiten beschouwing moeten laten. Jij hebt er vast zelf ook wel een gehad, C4th?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke vraag. Persoonlijk denk ik niet. Niet omdat er nooit meer zulke grootheden zullen komen maar omdat de beleving van muziek zo verandert is.
Als ik dit vergelijk met mezelf (ik ben 48) en mijn zoons. Ik wachtte weken op het moment dat de nieuwe lp van Michael Jackson uit kwam en sprong dan op mijn fiets om deze aan te schaffen voor 16 gulden waar ik voor had gespaard. Vervolgens draaide ik weken lang niets anders tot het grote verdriet van mijn familie...........Ik kende elke noot, elke zucht en elk loopje van een gitaar.
Nu wordt er muziek geluisterd via de pc, vluchtiger, van het ene naar het andere nummer. Je hoeft er niet zoveel moeite voor te doen.
Ik denk dat de beleving dus anders is, teminste dat is wat ik hier thuis zie, ook al is muziek belangrijk, een idool is er niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@nelly: Nu heb je de mp3's al gedownload voor het album in de winkel kan liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies dat nelly. En dan de hoes. :)
Nee muziek is een heel ander belevenis nu.
Inderdaad leuke vraag.

Het beste antwoord

Mensen die King of... nogwat genoemd worden, zijn mensen die heel vaak in het nieuws komen, iets vernieuwends doen, opschudding veroorzaken en altijd met iets nieuws komen en iedereen kent wel een nummer van die persoon.

Er hoeft niet persé een nieuwe king of pop te komen, want waar het om gaat is dat die persoon een dergelijke status heeft gehaald dat het onhaalbaar is om op gelijke hoogte te komen als deze persoon!

Zo iemand moet enorme hoeveelheden platen / cd's hebben verkocht, bijna iedereen moet een nummer kennen van zo iemand, ongeloofelijke prijzen hebben gewonnen, het ALTIJD voor elkaar hebben gekregen stadions bomvol te krijgen, in welk land dan ook, ongeacht hun leeftijd, fans te hebben van werkelijk elke leeftijd, om steeds weer de aandacht op hun persoon te krijgen en om mensen zelfs zo gek te krijgen ze zich gaan verkleden als hun idool, die voor hen geen idool meer is, maar een GOD en zelfs wordt aanbeden. Zo iemand moet een open boek zijn, er moet een bepaald imago aan die persoon hangen die er NIET af gaat, en niet veranderd kan worden omdat dat nu eenmaal zijn of haar IMAGO is.

Heden ten dage is er zelfs een KING of RAP: EMINEM. Die heeft het voor elkaar gekregen dat rap niet meer is voorbehouden aan afro-amerikanen, maar dat iedereen ongeacht welke kleur dan ook deze muziek kan maken ZONDER uitgelachen te worden of niet serieus genomen te worden. De muziekstijl is nu serieus genomen en ook geaccepteerd. Hij is vaak in het nieuws geweest vanwege rechtszaken, wist vaak tijdens shows en prijzenshows opschudding te veroorzaken, zijn muziek werd zelfs bijna VERBODEN (meen ik mij te herinneren, in sommige landen geloof ik), hij verkoopt ongelooflijk goed, hij is in elk geval heel vaak in het nieuws geweest en heeft werkelijk overal te wereld fans, zijn muziek is herkenbaar en bijna iedereen kent wel een nummer van hem. Door muziek van EMINEM is er een label gekomen met dat het niet voor kinderen geschikt is.

Dus ja, als je hoopt op een nieuwe king of... die zal dan al deze personen moeten overstijgen... maar dan wel IN ALLES wat ik had opgenoemd, en misschien zelfs wel nog meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed geschreven! +

Andere antwoorden (1)

Dat is natuurlijk best haalbaar. de drie genoemde artiesten zijn lang bezig geweest om tot het hoogtepunt van hun populariteit te komen. En dat gebeurde dan meestal door een combinatie van factoren, niet perse door talent.
Qua nieuws hebben we zeker nog niet alles gehad, en de laatste jaren komt er zelfs elk jaar erg veel bij. Wel is de wereld en de markt anders dan vroeger. Populariteit is moeilijk te meten, en vergelijken is dus moeilijk en een goede vergelijking is zelfs onmogelijk. Tegenwoordig heb je veel meer stromingen in de muziek, en worden veel totaal verschillende doelgroepen bediend. Ook de markt is anders, platen en CD's worden veel minder verkocht omdat je de muziek overal kunt luisteren (en op televisie of internet kunt zien) of er zelfs zonder te betalen aan kunt komen door middel van downloaden. Mensen kunnen nog steeds door de popmuziek van nu verbaasd worden of geshockeerd. Denk maar eens aan de opkomst van dubstep wat niet iedereen even waardeert.

Even wat noemen uit de afgelopen jaren:
Justin Bieber (zie filmpje in bron voor gillende fans en chaos, ook meest bekeken youtube filmpje is van hem met bijna een half miljard views.)
Rihanna (ook honderden miljoenen keren bekeken op youtube, en 41 miljoen facebook fans.)
Beyoncé
Lady Gaga (hele eigen glamrock/pop.)
Eminem (deed zeker iets nieuws en heeft ook uitstraling, tevens 44 miljoen facebook fans.)
Britney Spears (meer dan 100 miljoen platen verkocht.)
En dan heb je nog de DJ's op de bekende dancefeesten met vele miljoenen fans.