Wie was Johanna Engwirda-Agricola?

De Johanna Engwirda-Agricolastraat in Spijkenisse en dan vroeg ik me dus af, aangezien straatnamen altijd met een reden worden gegeven....

Wie was Johanna Engwirda-Agricola.

De straat ligt in een wijk met straatnamen als:

Wilhelmina Hofman-Pootstraat
Marga Klompestraat
Wilhelmina Drukkerstraat
Truus Smulders-Berlienstraat
Clara Wichmanstraat.

12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Wie Marga Klompe was en Clara Wichman, dat weet iedereen wel, en sommige andere namen in de buurt zijn ook nog wel te vinden op internet. Maar van Johanna Engwirda-Agricola had ik nog nooit gehoord.

Ik heb zo'n beetje alle combinaties met Johanna, Engwirda en Agricola gegoogeld en er echt niets te vinden. Agricola is een naam die veel voorkomt in Zuidwest-Friesland, en het probleem bij dit soort zoekacties is altijd, of een Johanna ook wel zó werd genoemd. Want het kan best haar doopnaam zijn, en noemde iedereen haar Jannie, Jans, Hanneke of Hannie en dan is het helemaal onvindbaar.

Heel frustrerend is, dat er keurig op de straatnaambordjes staat vermeld, wie zij was, inclusief geboortedatum en sterfdatum, maar dat het nèt niet te lezen is, op wat voor manier je ook inzoomt met Google Maps. Ook krantenarchieven helpen niet, want juist Spijkenisse en omstreken hebben geen krantenarchief. Als het omgeving Leiden of Gorkum was geweest, zou de naam zeker opgedoken zijn.

Als het via internet niet lukt, dan moet het maar via een andere omweg:
De straten zijn vernoemd naar politiek actieve vrouwen.
Johanna Engwirda-Agricola leefde van 1896 tot 1984 (de 18 en 19 zijn nèt nog te ontcijferen in het bordje) en zij was een plaatselijke beroemdheid. Ze was het eerste vrouwelijke gemeenteraadslid van Spijkenisse van 1947 tot 1953, zat in het bestuur van de plaatselijke Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen, en in het bestuur van de bewonerscommissie van het verpleeg-/verzorgingstehuis De Marckenburgh.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
Je bent geweldig!!! thx, binnenkort weer wat puntjes voor beste antwoord :)

Andere antwoorden (1)

Zij was mijn oma.
Johanna Agricola groeide als weeskind op in het weeshuis in Leeuwarden. Zij trouwde met Sybolt Engwirda en rond 1920 gingen zij vanuit Leeuwarden naar voorne putten.
Sybolt was door het GEB ( gemeentelijk energie bedrijf) Rotterdam aangenomen om voorne putten te voorzien van elektriciteit. Wonend in Spijkenisse kregen zij 2 zonen, Anton en Eddy. Sybolt kreeg als bijnaam " de man van het licht" welke bij oude Spijkenissers nog wel bekend is. Johanna was een echte "rooie" en ging in 1947 voor de toen net ontstane PvdA als eerste vrouw in de gemeenteraad van Spijkenisse.
M vr Gr. Harry Engwirda
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
Geweldig antwoord dit, harstikke bedankt :)