Hoe warm je je stem op voor het zingen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de tipiesss ;)

Antwoorden (6)

op youtube zoek je naar voice warm up of vocal warming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een glas whiskey (of meer) en een (paar) sigaret(ten).
Let wel: niet geschikt voor verfijnde keeltjes waar delicate klanken uit behoren te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook voor minder ruige stijlen.
Denk aan de blues, of 'gewoon' rock.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand heeft het over moeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens wijst het woordje "je" in de vraag erop dat er wordt gevraagd naar de gebruiken van de antwoorder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan vertel ik dat.
Bij de muziekschool tegenover hoor ik altijd de opwarmoefeningen. Dan zingen ze toonladders ( la la la op verschillende tonen) en ze maken geluiden waarbij de mond gaat trillen, zoals brrrrr.
Maar veelal toonladders en dan net verlengde la's. La la kaaaa la laaaa.
Snappie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Best hoor! Vooral in t voorjaar en de ramen gaan open en staat t koor daar op te warmen. :-)
Daar heb je speciale zangoefeningen voor. Een zangleraar kan je hierbij helpen. Om je stem in conditie te houden, zou je eens isla pastilles kunnen proberen. Deze zorgen ervoor dat je slijmvliezen niet uitdrogen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zingt eerst een minuut of tien in het lage gebied (je borststem). Zonder druk, heel gemakkelijk. Zacht beginnen, niet meteen vol open.
Daarna, als dat soepel gaat, 10 minuten in je kopstem (falsetstem), dus hoog. Daarna ga je voorzichtig aan de gang met het tussengebied.
Wacht met belten (oprekken van je borststem) tot de andere gebieden goed opgewarmd zijn!

Je zou idd een zangles kunnen volgen bij een zangpedagoog. Er zijn er genoeg waar je incidenteel terecht kunt. Ook bij een goed koor leer je inzingen.

Prima dat je je stem op wilt warmen; zo houd je er het langst plezier van!

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je last hebt van slijm voor het zingen, eet dan een appel. Dan lost het slijm gemakkelijker op. Geen alcohol drinken (droogt uit) en tijdens het zingen regelmatig een slokje water! Je verliest veel vocht tijdens het zingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door te neurieën,
ontspannen te zijn in je keel,
klank-oefeningen te doen, zoals hummen
en er is een site waar goede tips staan, nl. hier
http://www.lessius.eu/nieuwsbrief/1_7/la_dsm_stem.aspx
succes!

Toegevoegd na 3 minuten:
en hier zijn ook interessante tips te vinden:
http://www.nsgvbreda.nl/article_view.php?article_id=371